«Etter tre kvarter hadde endelig en av de utallige, travle konsulentene tid til å høre på meg»

«Riktignok er jeg kommet opp i høy alder, men er ikke blitt senil og kjører ikke rundt med utgått førerkort», skriver Einar Ebbesen i dette leserinnlegget.

Illustrasjonsbilde.  Foto: Terje Dybvik

Debatt

Forleden fikk jeg e-post fra Statens Vegvesen der jeg ble minnet om at mitt førerkort gikk ut 27. desember 2017. Jeg ble videre informert om hvordan jeg skulle forholde meg vedrørende fornyelse av førerkortet. E-posten avsluttet med at jeg ikke kunne svare på den.

Riktignok er jeg kommet opp i høy alder, men er ikke blitt senil og kjører ikke rundt med utgått førerkort. Det skal fornyes først høsten 2018.

Tilbud tar tid

Ringte Vegvesenet for å høre hva den merkelige e-posten skulle bety. Men å ringe en statlig etat er ikke gjort i en fei: Først må en høre på hvilke utallige muligheter en har via e-post, så får man vite hvor travelt de har det og at alle konsulentene er opptatt, men at jeg ville få svar så snart noen var ledig. Så kommer tilbud om å bli ringt opp hvis en har ventet mer enn fem minutter. Dette tilbudet ble gjentatt flere ganger, så jeg var sikker på at muligheten for svar før de fem minuttene var gått var utopi. Men etter vel syv minutter fikk jeg om sider muligheten til å si at jeg ønsket å bli ringt opp. Etter tre kvarter hadde endelig en av de utallige, travle konsulentene  tid til å høre på meg.

Statlig arroganse

Jeg spurte hva de mente med varsel om at mitt førerkort gikk ut 27. desember 2017, noe de selv lett kunne se var feil. Fikk til svar at det var en ny ordning som skulle minne bilistene om at det var på tide med fornyelse. Imidlertid hadde det oppstått en feil slik at «noe hadde gått i surr.» Jeg uttrykte irritasjon over vanskelighetene med å komme i kontakt med Vegvesenet og spurte om de hadde samarbeidsavtale med Telenor, noe som ble benektet. Da jeg spurte om hvem som skulle betale telefonregningen på sikkert 200 kroner, og hvorfor det ikke var sendt ut rettelse på feilen, fikk jeg høre at de ville avslutte samtalen. Jeg kvitterte med noen kommentarer om statlig arroganse og anmodet dem å ta et kurs i kundebehandling.

Dagen etter kom det kontrabeskjed, der Vegvesenet beklaget at «utsendt varsel om utløp av førerkortklasser kan ha inneholdt feil utløpsdato», og meldte at de vil «sende nytt varsel til de det gjelder når feilen er rettet.»

Får håpe at «surret» har gitt seg til den tid!

Einar Ebbesen
irritert bilist