Debatt

«De som er i bilene vil ikke ha en sjanse – de vil være druknet flere timer før dykkere er på plass»

Harald Andresen skriver i dette leserinnlegget om kjørebrua som falt i sjøen da bilene kjørte i land fra ferja i Rørvika tirsdag.

Kjørebrua, også kalt ferjelemmen, havnet også i sjøen i januar i år. Den gang var årsaken av mer teknisk karakter.  Foto: Alexander Killingberg

Debatt

Det har skjedd flere ganger tidligere at ferjebrua på Rørvik har falt i sjøen, men heldigvis ikke under så dramatiske omstendigheter som denne gangen. Som jeg har forstått, så var det takket være en snarrådig matros at ikke biler havnet i sjøen. Regionleder Odd Reidar Ormåsen i Fjord1 sier følgende til Fosna Folket:  «Vi feilvurderte strøm og vindforhold, noe som førte til at ferja vrei seg ut fra ferjekaia.» 

Nå var det vindstille da dette skjedde, men at strømforholdene kan være vanskelige ved Rørvik er vel kjent.  Dagens ferjer er lange og ender utenfor selve fenderveggen, og de fortøyes ikke når de legger til.  Dette er noe mange har fryktet skulle skje.  Vi må vel si det er mye flaks som har gjort at noe så alvorlig ikke har skjedd tidligere.  De forrige gangene brua har falt i sjøen skjedde det ikke under i land- eller ombordkjøring.

Når en slik ferjebru faller i sjøen med biler på, så vil bilene naturligvis gå rett i sjøen. Det er det ingen tvil om.  De som er i bilene vil ikke ha en sjanse – de vil være druknet flere timer før dykkere er på plass.  Skulle en person være så heldig å få åpnet bildøra nede på bunnen – etter at bilen er fylt med vann – så vil vedkommende ha store sjanser til å komme bort i ferjas propeller på oppturen. 

Det er meget alvorlige saker vi her har med å gjøre.  Noe så alvorlig kan ikke dysses ned, slik det virker som det allerede blir gjort forsøk på.  Når strømmen kan «vri» en ferje ut fra fenderveggen er det tegn på at fortøyning mangler, det trenger en ikke være sjømann for å forstå.  Det har vært – og vil fortsatt bli – verre forhold ved ferjekaia enn da dette skjedde. 

Det er ellers helt soleklart noe riv ruskende galt med mekanismen på en ferjebru når den kan falle i sjøen.  Om hydraulikken ryker, eller ferja plutselig sklir bort fra brua – slik som ved dette uhellet – så burde en mekanisme blitt utløst slik at brua holdt seg oppe og ikke falt i sjøen.  Dette må nå bli tatt alvorlig, før menneskeliv går tapt.

Harald Andresen