Er det å bruke 320 millioner kroner for å bygge en ny del av en fylkesvei som egentlig ikke trengs? Eller er det å fordele pengene slik at alle i samfunnet profiterer, og at fremtidens samferdsel videreutvikles i sin helhet?

Mens eldre menn og lastebilsjåfører roper høyt «Vi må ha ny vei fordi vi har alltid snakket om ...» eller «…vi må bruke en liter diesel mer på grunn av en bakke…» ligger de som skaper fremtiden vår i senga og sover, nemlig vi unge foreldre og våre barn.

Produserer energi mens de kjører

Tidene endres fortere enn vi tror, og om noen år blir det ikke spørsmål om veier eller sjåfører fordi kjøretøy og elektriske lastebiler vil kjøre selvstendig uten at vi må bryr oss hvor langt vi kjører. Det innføres allerede kjøreforbud i byer, og bilprodusentene etablerer nye måter og kjøretøy som vi vil ferdes med. Det skjer. Sakte, men sikkert.

Fremtidens biler kommer til å kjøre mer effektivt slik at de lagrer energi mens de kjører ned bakker. Dessuten forbruker de ikke energi på tomgangskjøring på ferjeleiet som dagens sjåfører gjerne pleier å gjøre.

Gammeldagse samferdselsproblemer

Dagens samferdselsproblemer er i stor grad skapt av en ineffektiv, individuell transport som trenger mye plass og produserer unødvendig støy og utslipp. Det finnes mange eksempler på at byggingen av nye veier ikke løser problemene. Alle eier gode biler som har nok hestekrefter for å kjøre fort nok på dagens veier. Men individuell motorferdsel er svært utbredt, og da må vi skape forandringer. For mange folk bruker et helt kjøretøy alene for å kjøre fra samme stedet til samme destinasjon.

Måten vi pendler på vil endres

Å pendle til byen med bil er allerede dyrt, tidskrevende og ukomfortabelt. Bompenger, fergekostnader og parkeringskostnader vi ikke bli mindre, og det er usannsynlig at alle kjøretøy får lov til å kjøre rundt i storbyer i fremtiden uansett. Pendling som vi kjenner i dag vil ikke fortsette lenge.

Nye ideer må utredes: F.eks. kunne pendlerfolk hentes fra fergeleiet via kollektivtransport og kjøres til steder som flere ønsker å kjøre til. Da kan de løpe videre eller bruke bil/sykkel resten av veien.

I tillegg må vi gjøre vanlig offentlig kollektivtransport mer interessant for folk med å øke takten og gjøre både reisen og ventetiden så behagelig som mulig. Og det er ikke alt: Det skal bli vanlig å bestille selvkjørende elektriske buss med Smartphone.

Ingen arbeidsplass er basert på ny vei

Ingen arbeidsplass skapes eller går tapt hvis en vei erstattes med en annen.  Det er bare hersketeknikk. Hvis man snakker om arbeidsplasser burde man foreslå eller iverksette tiltak for å skape flere.

Mest sannsynlig finnes mesteparten av sysselsettingene i fremtiden ikke i gammel industri. Jobbskapingen finnes i vitenskap, forskning, digitalisering og konsulentbransjen. Kunnskapsbaserte yrker trenger infrastruktur, men på et annet nivå. Det kreves utviklingsmuligheter for å motivere folk for å bosette seg, etablere bedrifter og stifte arbeidsplasser i kommunen. Men motiverte, unge og godt utdannede folk bosetter seg bare hvis de finner gode skoler, barnehager, fritidsområder og kontormuligheter.

Helhetlig analyse

En moderne samferdselspolitikk er svært viktig, og hvis det lykkes i kommunen kan det bli et eksempel andre land eller kommuner vil anse som fremtidens standard. Men det kreves et helhetlig blikk og analyse, og ikke bare fokus på ett enkelt prosjekt.

Å fordele pengene på ulike veiprosjekt, øke sikkerheten og standard, og styrke og utvikle kollektiv- og alternativtransport virker mest fornuftig i casen på Stadsbygd. I Norge snakker man ofte om vakker natur og alle har lyst å oppleve den. Viser vi nok respekt når det virkelig teller?  Bakker er ikke uvanlig i Norge og det er ikke alltid hensiktsmessig å bore seg gjennom.

Vi snakker om en kommune med 10 000 innbyggere på 1000 kvadratkilometer. Det finnes mange kilometer med dårlig vei. Alle i kommunen må profitere fra veipengene slik at alle kan få en bedre hverdag.

Samferdselen må tilrettelegges for fremtiden i sin helhet og det kan bare skje hvis bruk av pengene fører til ett overordnet mål: å etterlate et inntakt klima og miljø for våre barn og deres barn.

Rissværing