Befolkningen  i  den nye kommunen vil ha en gjeld pr. innbygger  på kr. 148.676,- (pr. 01.01.2018 10 089 innbyggere, ifølge SSB).

Dersom renta stiger med 2 % kan vi innen kort tid ha en rente på 4 %. Da kommer vi opp i en svimlende sum av 60 millioner pr. år. Har vi råd til dette? På meg virker det som at pengene er i fritt fall.

Ingen problem:

  • 1.  Overtakelse av bygningsmasse dagens VGS i Leksvik og Rissa: 20 mill.

  • 2. Klargjøring av tomt til ny VGS i Vanvikan: 18 mill.

  • 3. Feilkalkulering av flerbrukshall i Leksvik: 28 mill.

  • Sum: 66 mill.

Erfaringsmesse viser det at feilkalkulering og indeksen øker raskt.  30% innen kort periode.  Merkostnader: 66 mill x 1,3 = 85,8 mill, pluss merkostnader infrastruktur.

På møte som ble holdt ved Rissa videregående skole i 2015, følte jeg at det var et illusjonsmøte. Som nesten en ensom svale var det meget vanskelig å komme til orde. Jeg ønsket å se lenger fram i tid: Kommunikasjon over Trondheimsfjorden med to så nærme parallelle systemer (båtforbindelse).

Videre se på topografien i Vanvikan og hvor fordyrende prosjekter vil bli for infrastrukturen. Har ingen tro på at det kommer mange elever fra trondheimsiden, og lærere vil vel ikke få det store eierforhold til skolen.

For meg virker det slik at «gamle» Rissa enda ikke har klart å tenke konstruktivt etter sammenslåingen i 1964.

Rissa og Leksvik var jo en pilotprosesskommune som skulle forske ut hvordan en går frem ved en konstruktiv sammenslåing. Innen en viss dato fikk disse to kommunene en «stor pengesum». Hva har disse pilotpengene gitt oss? Kanskje «lojale» politikere? Jeg mener det ble skapt 28 grupper, som økte en del.

Hvordan går veien videre?

Vi må nå prøve å orientere oss et stykke lengre fram i tid, og se nytteverdien i det vi gjør. Prise prosjektene riktig. Vi har nå prosjektert en liten veistubb fra Sund til Rørvik fergeleie. Prosjektet har vart i 6 år med en prislapp på ca. 30 millioner. NB! Gjennomføringen ble for dyr! Nå må vi være litt mere beslutningsdyktig.

Start ved «minirundkjøringa» ved Sund. Følg veien til Reinsalléen, fortsett veien nord for alléen og 150 m før Reinskirka/fjøset. Derfra lager vi kulvert med en park over i forbindelse med det unike miljøet vi har der. Kommer ut på jordet ca. 100 m forbi kirka/fjøset, går så videre med en radius inn på veien ved Skogly samfunnshus. Følger veien fram til Skaret, tar av til høyre ved andre bakkekneika, anlegger en ny vei på max 5 gr. stigning med et par små tuneller på veien opp til høydedraget og fortsetter fram til Bradden. Følger veien fram til rundkjøringa ved Stadsbygd kirke,  så lager vi en kystvei fram til Rørvik fergeleie. Det er viktig i denne sammenheng at vi tar vare på de kulturminnene som er.

Angående Rørvik fergeleie:  Vi koster nå på store summer ved dette prosjektet. Hadde det ikke vært mulig å lage en ordentlig havn ved dette stedet? Sprengt oss inn i fjellet og laget en «super havn». Flyttet veien inn i en tunell og laget parkeringsplasser. I tillegg også i nødsituasjon brukt som tilfluktsrom.

Noen sier at det kommer en bru snart? NB! Bekrefter at regjeringen går for kjempebru ved Bjørnefjorden:  5 km lang flytebru – E39. Kostnader 19 milliarder. Ferdigstilles om ca. 15 år (pris 24 milliarder). Terje Søviknes (Frp) sier han regner med at arbeidet vil ta 10 – 15 år. Hva så med Fosenbrua som blir over 7 km lang? Når kommer den?

Jeg skal prøve meg på et scenario dersom den kommer:  Brua er senest på plass i år 2038. Kostnad på hele prosjektet Bjugn – Trondheim 48 milliarder.

I dag kan man ikke forholde seg til kalkyler. Viser til noen eksempler:

  • Bompenger Krinsvatnet. Kalkyle: 15 kr. per bompassering. Pris: 72 kr. per passering.

  • Hamar stupetårn. Kalkyle: 1,5 millioner. Pris: 28 millioner.

  • Leksvik flerbrukshall. Kalkyle: 70 millioner. Pris: 98 millioner.

  • Oslo regjeringskvartalet. Kalkyle: 70 millioner. Pris: 2,3 milliarder.

  • Fosenbrua. Kalkyle: 100 kr. per tur. Min beregning: 350 kr. per tur.

Jeg kunne ramse opp noen tusen til. Noen prøver seg på at vi kan ha en betalingsfrist på 40 år. Det er jo helt sykt hvordan vi kan pålegge fremtidens ungdom kostnader. Hva skjer dersom renta øker til +/- 10%?

Håper at politikerne i kommunen og fylke optimalt tenker på nytteverdien av de tiltakene som blir satt i gang, slik at Fosen blir et godt sted å bo i.

Det primære må være  å få orden på veistrukturen, skolestrukturen og infrastrukturen.

Konklusjon: Behold de skolene som er i dag, og vent til at vi har strukturene på plass. Kom i gang med kystveien og få tak i resterende midler som mangler. Unner gamle Rissa dette!

Alf Sørensen