Det hersker tvil om gjennomføring av planlagt vegprosjekt grunnet kostnadsoverskridelser.  Vi er svært skeptiske til at det sås tvil om gjennomføring av dette framtidsrettede vegprosjekt.

Vår svenske bedrift kjøpte for over 25 år siden Legra Industrier AS (senere Itab Industrier AS)  på Stadsbygd. Selv om det var delte meninger om dette i det svenske styret har ettertiden vist at det var en fin investering for oss.  Enkelte i styret var av den oppfatning at det var for risikofylt å satse på industriarbeidsplasser i Norge  og ikke minst i industrilokaler i utkant-Norge. Noen skeptikere i lokalsamfunnet trodde til og med  at vi kun var opptatt av å kjøpe opp en vrien konkurrent og flytte virksomheten til Sverige. Dette har så langt fra skjedd. Itab Industrier AS har i dag over 100 fast ansatte medarbeidere og et fabrikklokale på ca 12000 m2.

Gjennom solid drift av fabrikken og flott arbeidsinnsats og betydelig engasjement  fra alle ansatte har vi utvidet lokalitetene i Stadsbygd flere ganger. Vårt konsernstyre har i enkelte tilfelle vært skeptisk til dette, men lokal ledelse har klart å overbevise oss om at fabrikken har framtida for seg. Ved siste utbygging så det imidlertid stygt ut da det var innført byggeforbud i området grunnet usikre grunnforhold. Konsernstyret øynet da muligheten for å "slippe" en usikker investering i utvidede lokaler i Stadsbygd. Men staværingene ga seg ikke så lett og ved stort engasjement fra kommunalt hold fikk de NVE med på å åpne opp for en ny utvidelse av lokalene mot at kommunen garanterte for kostnader for nødvendig sikring av grunnforholdene.

Vemundstadbakkene byr på problemer for tungtransporten. Ny og flat vei langs sjøen og i tunnel fra Vemundstad til Stadsbygd var planlagt. Nå mangler det imidlertid 214,1 millioner kroner på å få gjennomført prosjektet. Foto: Fosenvegene

Vegforholdene på Stadsbygd har vært til stor og stadig diskusjon i vårt lokale styre gjentatte ganger.  Også her har lokal ledelse beroliget oss med at ny flat veg er under planlegging og bygging vil starte opp i nær framtid. For oss som har ca 1200 trailere innom i løpet av året er det av stor betydning at vi har en god vegforbindelse. Ulempen og kostnadene med ferge er stor for oss. Da er det av stor betydning at vegforholdene i det minste er bra.

Vår erfaring med eget vegnett står i stor kontrast til det vi opplever både i Norge og spesielt i Indre Fosen kommune  hva angår vegstandard.  Vi svensker har vært forundret over at  man ikke har lagt hovedvegen til/fra Stadsbygd langs sjøen for lenge siden. Å tviholde på de bratte bakkene på bygdevegen kan  umulig ha noen framtid for seg.  Ny veg langs sjøen må komme.

For en tid tilbake argumenterte lokal bedriftsledelse sterkt for at vi skulle tegne aksjer i Fosenbrua AS . Selv de mest optimistiske av oss innser at dette er langt fram i tid, men vi ble med da det er viktig å tenke langsiktig også for en industribedrift. Men det gjelder også når man skal planlegge og bygge  tilførselsveger til brua.

Roger Johansson

Styreleder Itab Industrier  AS

Chief Business Officer Itab Scandinavia