Ifølge komitéleder Karin Bjørkhaug (KrF) er årsaken til at dennesaken kom opp i samferdselskomitéen ikke den økonomiske situasjonen i AtB, slikFosna-Folket kom i skade for å skrive i går, men det sviktende billettsalgetfor Fjord1 på strekningen Flakk-Rørvik.

Nettoavtale

– Jeg har forståelse for at det er mange aktører å holde styr på,men det er altså Sør-Trøndelag Fylke som har en avtale med Fjord1, ikke AtB sompå sambandet Brekstad-Valset. Avtalen med Fjord1 er en såkalt nettoavtale somgjør at de offentlige tilskuddene til selskapet er avhengig av inntektene.Fjord1 har rettet et krav mot fylket for bortfall av inntekter på dennestrekningen. Når det viser seg at inntektene blir lavere enn det som bleforutsatt i avtalen, er det vår plikt å gjøre noe for å reduseretilskuddsbehovet, sier Bjørkhaug.

Peker på staten

Torild Aarbergsbotten (H) fikk også vedtatt et tilleggsforslag.Dette forslaget utfordrer de sentrale myndighetene til å kompensere for denavgiftreduksjonen som følger av at elbilene er gratispassajerer på fergene.Forslaget slår fast viktigheten av å satse på elbiler i et nasjonaltklimaperspektiv, men retter ansvaret mot staten når det gjelder finansieringen.

Ingen forpliktelse

– Det er viktig å huske at det er staten som har lovt elbilene åkjøre gratis med fergene på riksvegnettet. Fylket har ingen forpliktelse til åla elbilene bli med gratis på fergene som tilhører fylkesvegnettet, bemerkerKarin Bjørkhaug.