At denne regningen sendes til de øvrige bompengebetalerne synes Andresen er uholdbart.

Roger Andresen står bakerst på 06.30-ferga fra Rørvik til Flakk, han kommer alltid sist. Foran står to fulle rader med biler. I den ene er det utelukkende elbiler. Ser man bort fra et par store lastebiler og en buss, er halvparten av bilene gratispassasjerer på pendlerferga til Trondheim.

Skummelt

– Jeg synes det er veldig skummelt hvis jeg skal være med å betale for elbilene, sier Roger Andresen.

Lederen i Rissa pendlerforening er overhodet ikke imot at staten oppfordrer til økt elbilsalg, men han innser at de må være mer på hugget når det gjelder hvem som skal betale regningen for denne utviklingen.

Helt feil

– Det kan ikke fortsette sånn at halvpartene av oss betaler for den andre halvparten. Det blir helt feil å sende regningen til oss andre, mener Andresen.

En elbilpendler på ferga kan opplyse at han sparer 1.500 kroner i drivstoff og 4.500 kroner i bom- og fergeutgifter hver måned. I tillegg kommer gratis parkering på offentlige plasser og minimal årsavgift.  Til sammen kan det fort dreie seg om 80.000 kroner i året. I tillegg kommer skattefradraget for lang arbeidsveg.

Kompensasjonskrav

Elbilene har ikke bare gratis bompenger, de betaler heller ikke fergebillett. Fergeselskapet Fjord 1 har hatt nedgang i trafikken, og dermed i de forventede inntektene, og har søkt kompensasjon fra Sør-Trøndelag Fylkeskommune for bortfall av inntekter. Kravet er ikke konkret begrunnet i økt elbiltrafikk, men leder i fylkets samferdselskomité, Karin Bjørkhaug, mener dette kan komme som problemstilling etter hvert som elbil-antallet øker.

Kan ikke utvide nedbetalingstiden

På generelt grunnlag mener komitélederen det er flere kryssende forhold når det gjelder elbiler og avgifter.

– I byene er det et poeng å få trafikken ned. Der er bompenger innført delvis som et trafikkreduserende tiltak. Elbiler går gratis fordi de er miljøvennlige. I distriktet er bompengene innført for å betale vegbygging, og da blir forholdet litt annerledes. I distriktene ønsker ingen å bli kvitt biltrafikken. Bjørkhaug tror problemet om hvem som skal betale regningen for regjeringens avgiftspolitikk vil presse seg fram.

– Bompengeselskapene kan ikke utvide nedbetalingstiden uten videre på grunn av inntekstbortfall. Men dersom inntektene reduseres merkbart på grunn av mange elbiler vil dette komme opp, mener Bjørkhaug.

Dårlig fordelingspolitikk

Karin Bjørkhaug er også klar over de sosiale forskjellene dette avgiftssystemet fører med seg. Ifølge Leira Bil er samtlige elbil kjøpere på Fosen ute etter en ekstrabil. Det betyr at de med solid økonomi kan kjøpe seg fri fra avgiftene. I distriktet er anskaffelse av elbil bare aktuelt dersom husstanden har råd til to biler.

– Jeg ser at dette ikke er en god fordelingspolitikk. Slik avgiftssystemet er lagt opp rammer det mange med lave inntekter, sier Bjørkhaug.

Fosenvegene holder budsjettet

Fosenvegene A/S mener de vil klare å holde budsjettet sitt på omtrent 80 millioner. Som styreleder i selskapet forholder ørlandsordfører Halgeir Grøntvedt seg bare til budsjettet. Hvor pengene kommer fra har ikke han som styreleder noe synspunkt på.

– Vi regner med at den forventede økningen i trafikken på grunn av økt aktivitet på Fosen vil kompensere for det inntekstbortfallet som elbilene representerer, sier styreleder Grøntvedt.

Soleklart misforhold

Som ordfører for Senterpartiet er Halgeir Grøntvedt av en litt annen oppfatning.

– Vi må prøve å ta opp dette med de sentrale politikerne. Det er et soleklart misforhold at de øvrige bilistene skal måtte betale for de fordelene som elbilene har, mener ordføreren.

Kjøpt for å spare penger. Halvparten av bilene på halvsjuferga til Flakk er elbiler.