Tips oss

Tips oss 24 timer i døgnet på 72 51 57 00

  • Ring 72 51 57 00 (telefonen er betjent hele døgnet)
  • Send e-post til redaksjonen@fosna-folket.no
  • Send SMS eller MMS med bilder til 2399, kodeord FF TIPS
Illustrasjonsbilde. Foto: Wikipedia

Illustrasjonsbilde. Foto: Wikipedia

Slurver med sikkerheten på ferie

En av fem dropper å bruke bilbeltet i baksetet på reiser i utlandet.

Bekymringsfullt, mener Trygg Trafikk og Europeiske Reiseforsikring, i og med at ulykkesrisikoen er større i utlandet.

Hvert år blir 250 nordmenn drept eller skadet i trafikken i utlandet. Mange skader kan unngås ved å planlegge hjemmefra, ta enkle forhåndsregler, og ikke stole blindt på at lover og regler følges på samme måte som i Norge.

I Reiseundersøkelsen 2012, som TNS Gallup har gjennomført for Europeiske Reiseforsikring, fremkommer det altså at en av fem ikke bruker bilbelte i baksetet på utenlandsreiser.

- Å bruke bilbelte kan være forskjellen på liv og død hvis uhellet er ute. Bilbeltet må derfor alltid brukes, også på ferie og i baksetet, sier Trygg Trafikks direktør Kari Sandberg.

Det samme gjelder annet sikkerhetsutstyr som hjelm på tohjulinger, og barnesikringsutstyr. I mange ferieland er risikoen for ulykker høyere enn i Norge, og da er utstyr som reduserer skadeomfanget enda viktigere.

- Nordmenn er vant til regulerte forhold her i Norge, og at bilføreres respekt for gangfelt er stor. Dette er helt annerledes i mange andre land. Å krysse gater kan være utfordrende, spesielt i land med venstrekjøring. Vi har hatt eksempler på at nordmenn har blitt meid ned midt i gangfelt. Når man oppholder seg i trafikken i utlandet må man opptre defensivt, sier Harald S. Hollerud, direktør i Europeiske Reiseforsikring.


Bestill bilbarnestol hjemmefra

Reiseundersøkelsen viser at svært få (6 %) av småbarnsforeldre har med seg bilbarnestol hjemmefra, og at de i stedet satser på å ordne en bilbarnestol på stedet når de leier bil.

- Vår erfaring viser at det kan være vanskelig å få leid en barnestol i riktig vektklasse. Da ender man gjerne opp med en enkel bilpute, eller kun bilbelte, som slett ikke gir god nok sikkerhet for små barn, sier Sandberg.

Generelt opplever vi at mange nordmenn legger igjen de gode og litt konservative holdningene knyttet til trafikk hjemme, og raskt tilpasser seg lokale forhold. Mer liberale holdninger til trafikk, sikring og alkohol kombinert med høyere ulykkesrisiko generelt, kan dessverre resultere i tragiske ulykker. Vi oppfordrer folk til å tenke trafikksikkerhet på samme måte som hjemme i Norge, og være bevisst på at trafikkmønster og kultur kan være veldig forskjellig fra det vi er vant til, sier Hollerud.

For familier med barn under 10 år som skal leie bil i utlandet anbefaler derfor Trygg Trafikk og Europeiske Reiseforsikring å bestille en bilbarnestol i riktig vektklasse samtidig som man bestiller bil hjemmefra.


Størst risiko i Thailand, Bulgaria og Kypros

I følge den norske ambassaden i Thailand kommer det en nordmann til skade i trafikken der nesten hver eneste uke. En del av ulykkene skyldes kombinasjonen mc eller moped, badebukse og alkohol. Men selv med vanlig norsk fornuft er trafikken i Thailand så utfordrende at det ikke anbefales å leie kjøretøy der for å kjøre alene.

I Europa er Hellas, Kypros og Bulgaria de farligste i trafikken, med nesten dobbelt så mange omkomne per million innbygger som Norge (ETSC, 2011).
 
Europeiske Reiseforsikring anbefaler ikke nordmenn å leie bil eller moped i Thailand, da ulykkesrisikoen her er betydelig høyere enn en del andre land.

comments powered by Disqus
Samferdsel

Ikke på plass før på nyåret

Anlegget til rundt 14 millioner kroner blir ikke å se i Hasselvika før over nyttår.

– Må skje et uhell om rammene ikke skal holde

– Forutsetningen er at prosjektet skal holdes innenfor rammene, sier Knut Sundet, daglig leder i Fosenvegene AS.

Skal bygge brua på kvikkleire

– Kvikkleire kan potensielt gjøre et veiprosjekt vesentlig dyrere.

Vedtok å asfaltere

Kommunestyret i Leksvik vedtok torsdag rådmannens innstilling om asfaltering av havna i Vanvikan.

Fjord1 har sendt stevningen til Oslo tingrett

Fylkeskommunen og Fjord1 blir ikke enig om trafikkgrunnlaget på Flakk - Rørvik. Nå har fergeselskapet overlevert et dokument til domstolen for å starte en rettssak.