Tips oss

Tips oss 24 timer i døgnet på 72 51 57 00

  • Ring 72 51 57 00 (telefonen er betjent hele døgnet)
  • Send e-post til redaksjonen@fosna-folket.no
  • Send SMS eller MMS med bilder til 2399, kodeord FF TIPS
Illustrasjonsbilde. Foto: Wikipedia

Illustrasjonsbilde. Foto: Wikipedia

Slurver med sikkerheten på ferie

En av fem dropper å bruke bilbeltet i baksetet på reiser i utlandet.

Bekymringsfullt, mener Trygg Trafikk og Europeiske Reiseforsikring, i og med at ulykkesrisikoen er større i utlandet.

Hvert år blir 250 nordmenn drept eller skadet i trafikken i utlandet. Mange skader kan unngås ved å planlegge hjemmefra, ta enkle forhåndsregler, og ikke stole blindt på at lover og regler følges på samme måte som i Norge.

I Reiseundersøkelsen 2012, som TNS Gallup har gjennomført for Europeiske Reiseforsikring, fremkommer det altså at en av fem ikke bruker bilbelte i baksetet på utenlandsreiser.

- Å bruke bilbelte kan være forskjellen på liv og død hvis uhellet er ute. Bilbeltet må derfor alltid brukes, også på ferie og i baksetet, sier Trygg Trafikks direktør Kari Sandberg.

Det samme gjelder annet sikkerhetsutstyr som hjelm på tohjulinger, og barnesikringsutstyr. I mange ferieland er risikoen for ulykker høyere enn i Norge, og da er utstyr som reduserer skadeomfanget enda viktigere.

- Nordmenn er vant til regulerte forhold her i Norge, og at bilføreres respekt for gangfelt er stor. Dette er helt annerledes i mange andre land. Å krysse gater kan være utfordrende, spesielt i land med venstrekjøring. Vi har hatt eksempler på at nordmenn har blitt meid ned midt i gangfelt. Når man oppholder seg i trafikken i utlandet må man opptre defensivt, sier Harald S. Hollerud, direktør i Europeiske Reiseforsikring.


Bestill bilbarnestol hjemmefra

Reiseundersøkelsen viser at svært få (6 %) av småbarnsforeldre har med seg bilbarnestol hjemmefra, og at de i stedet satser på å ordne en bilbarnestol på stedet når de leier bil.

- Vår erfaring viser at det kan være vanskelig å få leid en barnestol i riktig vektklasse. Da ender man gjerne opp med en enkel bilpute, eller kun bilbelte, som slett ikke gir god nok sikkerhet for små barn, sier Sandberg.

Generelt opplever vi at mange nordmenn legger igjen de gode og litt konservative holdningene knyttet til trafikk hjemme, og raskt tilpasser seg lokale forhold. Mer liberale holdninger til trafikk, sikring og alkohol kombinert med høyere ulykkesrisiko generelt, kan dessverre resultere i tragiske ulykker. Vi oppfordrer folk til å tenke trafikksikkerhet på samme måte som hjemme i Norge, og være bevisst på at trafikkmønster og kultur kan være veldig forskjellig fra det vi er vant til, sier Hollerud.

For familier med barn under 10 år som skal leie bil i utlandet anbefaler derfor Trygg Trafikk og Europeiske Reiseforsikring å bestille en bilbarnestol i riktig vektklasse samtidig som man bestiller bil hjemmefra.


Størst risiko i Thailand, Bulgaria og Kypros

I følge den norske ambassaden i Thailand kommer det en nordmann til skade i trafikken der nesten hver eneste uke. En del av ulykkene skyldes kombinasjonen mc eller moped, badebukse og alkohol. Men selv med vanlig norsk fornuft er trafikken i Thailand så utfordrende at det ikke anbefales å leie kjøretøy der for å kjøre alene.

I Europa er Hellas, Kypros og Bulgaria de farligste i trafikken, med nesten dobbelt så mange omkomne per million innbygger som Norge (ETSC, 2011).
 
Europeiske Reiseforsikring anbefaler ikke nordmenn å leie bil eller moped i Thailand, da ulykkesrisikoen her er betydelig høyere enn en del andre land.

comments powered by Disqus
Samferdsel

Asfalterer tre parseller

Stadig lengre strekninger får asfalt.

Travel kvinne ble stoppet av politiet

UP Fosen var ute på veiene i Ørland, Bjugn og Rissa natt til i dag fredag.

Mistenker at utlendinger vil stjele diesel

To utenlandsregistrerte biler ble observert ved en lagerplass i Rissa onsdag kveld.

Fjord1 forbereder søksmål mot fylkeskommunen

Sør-Trøndelag fylkeskommune og Norges største fergeselskap Fjord1 blir ikke enig i trafikkgrunnlaget på Flakk – Rørvik. Nå skal de trolig møtes i retten for å avgjøre hvor mye fylkeskommunen skal betale i kompensasjon.