Fra arbeidet med Mælan-brua i april.

Fra arbeidet med Mælan-brua i april.

Får ikke statlige midler til bru

Det bevilges ikke statlige penger til omgående ny Mælan-bru. Dermed repareres den gamle, i påvente av ny bru i 2015.

Den flomskadde Mælan-brua ble som kjent erstattet av ei reserveløsning. Lokalpolitikerne har uttrykt sterkt ønske om at gammelbrua ikke repareres, men at man heller prioriterer ny bru først som sist. Det kunne ført til raskere bygging, samt at man sparer pengene fra reparasjonen. I tillegg ville man spart penger fra Fosenvegene-prosjektet mellom Krinsvatn og Årnes, der ny bru er skissert i 2015. Disse pengene kunne vært brukt andre steder på strekninga. Samtidig koster det derimot også penger å ha reservebrua liggende over Stordalselva.

LES OGSÅ:
* Mange fortviler over stengt bru
* Må montere ny bru

Statens vegvesen prioriterer hvilke prosjekt som bør få penger fra den statlige potten. Deretter vil fylkeskommunen sende felles søknad til Staten om skjønnsmidler. Reparasjonen av Mælan-brua blir etter alt å dømme dekket av disse, selv om prosjektering av ny bru må vente. Knut Sundet er utbyggingsleder for Fosenpakken, på vegne av fylkeskommunen. Han sier arbeidet med ny Mælan-bru uansett vil ta tid.

 - Den statlige potten skal dekke skadene som har oppstått. Skulle Staten prioritert helt ny bru, måtte gammelbrua trolig vært totalskadd. Prosjektering av ny bru vil uansett ta tid. Den nye brua er altså skissert bygd i 2015. Den vil etter alt å dømme realiseres så lenge politikerne har reguleringsplana klar, sier Knut Sundet. Vegvesenet ønsker for øvrig å få reservebrua fjernet så raskt som mulig, slik at den blir liggende i beredskap i stedet.

Mer å lese på Fosna-Folket:
 
comments powered by Disqus
Leses nå
 
Samferdsel

Ønsket ikke en så høy takstøkning

Leder for komité for infrastruktur, Karin Bjørkhaug (KrF) ønsker å poengtere at det ikke var initiert, eller noe ønske fra Sør-Trøndelag fylkeskommune med en så høy takstøkning på ferjebillettene som det nå er vedtatt.

Dyrere på ferja

Fra 1. februar blir det høyere ferjetakster.

Kostnadene per bil i ferjesamband:

- Som å sammenligne epler med pærer

- Dagens kontrakter for ferjesambandene Flakk – Rørvik og Brekstad – Valset er ikke sammenlignbare, sier fylkesdirektør for samferdsel i Sør-Trøndelag, Erlend Solem.

Mange ønsker å ta veivedlikeholdet

Statens vegvesen har fått inn flere bud for vedlikehold på en rekke riks- og fylkesveier for de neste fem årene.