Den flomskadde Mælan-brua ble som kjent erstattet av ei reserveløsning. Lokalpolitikerne har uttrykt sterkt ønske om at gammelbrua ikke repareres, men at man heller prioriterer ny bru først som sist. Det kunne ført til raskere bygging, samt at man sparer pengene fra reparasjonen. I tillegg ville man spart penger fra Fosenvegene-prosjektet mellom Krinsvatn og Årnes, der ny bru er skissert i 2015. Disse pengene kunne vært brukt andre steder på strekninga. Samtidig koster det derimot også penger å ha reservebrua liggende over Stordalselva.

Statens vegvesen prioriterer hvilke prosjekt som bør få penger fra den statlige potten. Deretter vil fylkeskommunen sende felles søknad til Staten om skjønnsmidler. Reparasjonen av Mælan-brua blir etter alt å dømme dekket av disse, selv om prosjektering av ny bru må vente. Knut Sundet er utbyggingsleder for Fosenpakken, på vegne av fylkeskommunen. Han sier arbeidet med ny Mælan-bru uansett vil ta tid.

- Den statlige potten skal dekke skadene som har oppstått. Skulle Staten prioritert helt ny bru, måtte gammelbrua trolig vært totalskadd. Prosjektering av ny bru vil uansett ta tid. Den nye brua er altså skissert bygd i 2015. Den vil etter alt å dømme realiseres så lenge politikerne har reguleringsplana klar, sier Knut Sundet. Vegvesenet ønsker for øvrig å få reservebrua fjernet så raskt som mulig, slik at den blir liggende i beredskap i stedet.