Tips oss

Tips oss 24 timer i døgnet på 72 51 57 00

  • Ring 72 51 57 00 (telefonen er betjent hele døgnet)
  • Send e-post til redaksjonen@fosna-folket.no
  • Send SMS eller MMS med bilder til 2399, kodeord FF TIPS
VENSTRE mener ordførerne nå må på banen for å få endret bomsatsene. Fra venstre: Anne Jorid Gullbrekken og Siri Evjen.

VENSTRE mener ordførerne nå må på banen for å få endret bomsatsene. Fra venstre: Anne Jorid Gullbrekken og Siri Evjen.

Kan gjøre noe med bompengesatsene

- I svaret jeg fikk fra departementet på interpellasjonen jeg stilte i kommunestyret i fjor, fikk jeg til svar at ja, det er mulig å gjøre endringer hvis kommunestyrene er enige om det, sier Anne Jorid Gullbrekken.

Rissa Venstre synes det er positivt at det er bevegelse i en sak som har virket veldig fastlåst og hilser Arnfinn Astad og Ove Vollan sine innspill som bra i forhold til bommen på Krinsvatn.

- Det er særlig to ting folk reagerer på. Det er de høye takstene og rettferdigheten i forhåndsinnbetalingen. Når det gjelder forhåndsinnbetalingene skjer det noe. Et brev er nylig sendt til departementet der det bes om at vi får ett bompengeselskap å forholde oss til på Fosen, sier Anne Jorid Gullbrekken.

- Men, her er det viktig at ordførerne er på banen for å fremskynde avgjørelsen, sier Venstrepolitikerne.


Endringer

- I svaret jeg fikk fra departementet på interpellasjonen jeg stilte i kommunestyret i fjor, fikk jeg til svar at ja, det er mulig å gjøre endringer hvis kommunestyrene er enige om det, sier Gullbrekken.

- Da må ordførerne på banen. Det er de som sitter med nøkkelen her. De må sette seg sammen og diskutere for å finne løsninger, og de finnes, selv om jeg ikke vil forskuttere dem her, sier hun.


Eksempel

Hun viser til at departement og vegdirektorat er løsningsorienter med å ta eksempelet med Skarnsundbrua.

- Da den ble planlagt ble bompengesatsene høyere enn forutsatt. Da tok styreleder i bomvegselskapet, ordføreren i Mosvik, Carl Ivar von Køppen, initiativ til å gjøre endringer, og fikk forlenget nedbetalingstiden til 18 år slik at satsene ble lavere. Nå viste det seg at brua ble nedbetalt på 15 år likevel. Skarnsundbrua ligger i en utkant, og har ikke så stor trafikk. Her var det manuell bompengeinnkrevning med døgnvakt så det viser at det er lønnsomt selv med liten trafikk, sier Gullbrekken.

Mer å lese på Fosna-Folket:
comments powered by Disqus
Samferdsel

To biler involvert i trafikkulykke

Like før klokka 11.00 ble det meldt om ei trafikkulykke ikke langt fra Botngård.

Det har blitt færre av disse

Ved utgangen av 2015 var det totalt 1580 bensinstasjoner i Norge. Sammenliknet med året før, er dette en nedgang på 0,4 prosent på landsbasis. Sør-Trøndelag er ett av fylkene i landet som har hatt en nedgang i antall bensinstasjoner.

Steinblokk raste ned på fylkesvei:

- Det var kun snakk om sekunder

Anslår at steinblokka var cirka 1,5 meter i diameter og rundt 2 meter lang.

– Fylkesvei 723 forskjellsbehandles

Stortingspolitikeren Karianne Tung (Ap) stiller seg meget kritisk til at Staten bare vil bevilge 150 av de 240 millionene Vegvesenet har estimert at trengs til utbygging av fylkesvei 723. Hun mener at den rasutsatte veien i Åfjord forskjellsbehandles i forhold til tilsvarende prosjekter andre steder.

Samferdselsministeren til Fosna-Folket:

– 723 skal være et spleiselag

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier til Fosna-Folket at det aldri var tanken at Staten skulle gå inn og dekke hele regninga for ny vei fylkesvei 723 i Åfjord.