VENSTRE mener ordførerne nå må på banen for å få endret bomsatsene. Fra venstre: Anne Jorid Gullbrekken og Siri Evjen.

VENSTRE mener ordførerne nå må på banen for å få endret bomsatsene. Fra venstre: Anne Jorid Gullbrekken og Siri Evjen.

Kan gjøre noe med bompengesatsene

- I svaret jeg fikk fra departementet på interpellasjonen jeg stilte i kommunestyret i fjor, fikk jeg til svar at ja, det er mulig å gjøre endringer hvis kommunestyrene er enige om det, sier Anne Jorid Gullbrekken.

Rissa Venstre synes det er positivt at det er bevegelse i en sak som har virket veldig fastlåst og hilser Arnfinn Astad og Ove Vollan sine innspill som bra i forhold til bommen på Krinsvatn.

- Det er særlig to ting folk reagerer på. Det er de høye takstene og rettferdigheten i forhåndsinnbetalingen. Når det gjelder forhåndsinnbetalingene skjer det noe. Et brev er nylig sendt til departementet der det bes om at vi får ett bompengeselskap å forholde oss til på Fosen, sier Anne Jorid Gullbrekken.

- Men, her er det viktig at ordførerne er på banen for å fremskynde avgjørelsen, sier Venstrepolitikerne.


Endringer

- I svaret jeg fikk fra departementet på interpellasjonen jeg stilte i kommunestyret i fjor, fikk jeg til svar at ja, det er mulig å gjøre endringer hvis kommunestyrene er enige om det, sier Gullbrekken.

- Da må ordførerne på banen. Det er de som sitter med nøkkelen her. De må sette seg sammen og diskutere for å finne løsninger, og de finnes, selv om jeg ikke vil forskuttere dem her, sier hun.


Eksempel

Hun viser til at departement og vegdirektorat er løsningsorienter med å ta eksempelet med Skarnsundbrua.

- Da den ble planlagt ble bompengesatsene høyere enn forutsatt. Da tok styreleder i bomvegselskapet, ordføreren i Mosvik, Carl Ivar von Køppen, initiativ til å gjøre endringer, og fikk forlenget nedbetalingstiden til 18 år slik at satsene ble lavere. Nå viste det seg at brua ble nedbetalt på 15 år likevel. Skarnsundbrua ligger i en utkant, og har ikke så stor trafikk. Her var det manuell bompengeinnkrevning med døgnvakt så det viser at det er lønnsomt selv med liten trafikk, sier Gullbrekken.

Mer å lese på Fosna-Folket:
 
comments powered by Disqus
Leses nå
 
Samferdsel

Dyrere på ferja

Fra 1. februar blir det høyere ferjetakster.

Kostnadene per bil i ferjesamband:

- Som å sammenligne epler med pærer

- Dagens kontrakter for ferjesambandene Flakk – Rørvik og Brekstad – Valset er ikke sammenlignbare, sier fylkesdirektør for samferdsel i Sør-Trøndelag, Erlend Solem.

Vesentlig forskjell i subsidieringen

Fylkeskommunen subsidierer hver bil på hovedferjesambandet Flakk-Rørvik med om lag 10 kroner. For Brekstad-Valset sambandet er subsidieringen på drøyt 175 kroner per bil, skriver Rissa-ordfører Ove Vollan (H) i sin ukentlige blogg. Tallene er imidlertid litt usikre.

Vogntog står fast på fylkesvei 14

Like før klokka 16.00 mandag, melder Trøndelag politidistrikt nord om at et vogntog står fast på fylkesvei 14 i Roan.