Tips oss

Tips oss 24 timer i døgnet på 72 51 57 00

  • Ring 72 51 57 00 (telefonen er betjent hele døgnet)
  • Send e-post til redaksjonen@fosna-folket.no
  • Send SMS eller MMS med bilder til 2399, kodeord FF TIPS
VENSTRE mener ordførerne nå må på banen for å få endret bomsatsene. Fra venstre: Anne Jorid Gullbrekken og Siri Evjen.

VENSTRE mener ordførerne nå må på banen for å få endret bomsatsene. Fra venstre: Anne Jorid Gullbrekken og Siri Evjen.

Kan gjøre noe med bompengesatsene

- I svaret jeg fikk fra departementet på interpellasjonen jeg stilte i kommunestyret i fjor, fikk jeg til svar at ja, det er mulig å gjøre endringer hvis kommunestyrene er enige om det, sier Anne Jorid Gullbrekken.

Rissa Venstre synes det er positivt at det er bevegelse i en sak som har virket veldig fastlåst og hilser Arnfinn Astad og Ove Vollan sine innspill som bra i forhold til bommen på Krinsvatn.

- Det er særlig to ting folk reagerer på. Det er de høye takstene og rettferdigheten i forhåndsinnbetalingen. Når det gjelder forhåndsinnbetalingene skjer det noe. Et brev er nylig sendt til departementet der det bes om at vi får ett bompengeselskap å forholde oss til på Fosen, sier Anne Jorid Gullbrekken.

- Men, her er det viktig at ordførerne er på banen for å fremskynde avgjørelsen, sier Venstrepolitikerne.


Endringer

- I svaret jeg fikk fra departementet på interpellasjonen jeg stilte i kommunestyret i fjor, fikk jeg til svar at ja, det er mulig å gjøre endringer hvis kommunestyrene er enige om det, sier Gullbrekken.

- Da må ordførerne på banen. Det er de som sitter med nøkkelen her. De må sette seg sammen og diskutere for å finne løsninger, og de finnes, selv om jeg ikke vil forskuttere dem her, sier hun.


Eksempel

Hun viser til at departement og vegdirektorat er løsningsorienter med å ta eksempelet med Skarnsundbrua.

- Da den ble planlagt ble bompengesatsene høyere enn forutsatt. Da tok styreleder i bomvegselskapet, ordføreren i Mosvik, Carl Ivar von Køppen, initiativ til å gjøre endringer, og fikk forlenget nedbetalingstiden til 18 år slik at satsene ble lavere. Nå viste det seg at brua ble nedbetalt på 15 år likevel. Skarnsundbrua ligger i en utkant, og har ikke så stor trafikk. Her var det manuell bompengeinnkrevning med døgnvakt så det viser at det er lønnsomt selv med liten trafikk, sier Gullbrekken.

Disqus
Samferdsel

Jobbes for fullt i sommer

Fylkesvei 715 mellom Keiserås og Olsøy er i utgangspunktet helt stengt.

Kystekspressen måtte bakke ut i tåka

Tett tåke skapte problemer for MF Mørejarl i dag morges, fredag.

Snart kan du kjøpe en bit av Mesta

Regjeringen følger nå opp Stortingets fullmakt for å selge Mesta. Selskapet er Norges største for drift og vedlikehold av vei.