Tips oss

Tips oss 24 timer i døgnet på 72 51 57 00

  • Ring 72 51 57 00 (telefonen er betjent hele døgnet)
  • Send e-post til redaksjonen@fosna-folket.no
  • Send SMS eller MMS med bilder til 2399, kodeord FF TIPS
VENSTRE mener ordførerne nå må på banen for å få endret bomsatsene. Fra venstre: Anne Jorid Gullbrekken og Siri Evjen.

VENSTRE mener ordførerne nå må på banen for å få endret bomsatsene. Fra venstre: Anne Jorid Gullbrekken og Siri Evjen.

Kan gjøre noe med bompengesatsene

- I svaret jeg fikk fra departementet på interpellasjonen jeg stilte i kommunestyret i fjor, fikk jeg til svar at ja, det er mulig å gjøre endringer hvis kommunestyrene er enige om det, sier Anne Jorid Gullbrekken.

Rissa Venstre synes det er positivt at det er bevegelse i en sak som har virket veldig fastlåst og hilser Arnfinn Astad og Ove Vollan sine innspill som bra i forhold til bommen på Krinsvatn.

- Det er særlig to ting folk reagerer på. Det er de høye takstene og rettferdigheten i forhåndsinnbetalingen. Når det gjelder forhåndsinnbetalingene skjer det noe. Et brev er nylig sendt til departementet der det bes om at vi får ett bompengeselskap å forholde oss til på Fosen, sier Anne Jorid Gullbrekken.

- Men, her er det viktig at ordførerne er på banen for å fremskynde avgjørelsen, sier Venstrepolitikerne.


Endringer

- I svaret jeg fikk fra departementet på interpellasjonen jeg stilte i kommunestyret i fjor, fikk jeg til svar at ja, det er mulig å gjøre endringer hvis kommunestyrene er enige om det, sier Gullbrekken.

- Da må ordførerne på banen. Det er de som sitter med nøkkelen her. De må sette seg sammen og diskutere for å finne løsninger, og de finnes, selv om jeg ikke vil forskuttere dem her, sier hun.


Eksempel

Hun viser til at departement og vegdirektorat er løsningsorienter med å ta eksempelet med Skarnsundbrua.

- Da den ble planlagt ble bompengesatsene høyere enn forutsatt. Da tok styreleder i bomvegselskapet, ordføreren i Mosvik, Carl Ivar von Køppen, initiativ til å gjøre endringer, og fikk forlenget nedbetalingstiden til 18 år slik at satsene ble lavere. Nå viste det seg at brua ble nedbetalt på 15 år likevel. Skarnsundbrua ligger i en utkant, og har ikke så stor trafikk. Her var det manuell bompengeinnkrevning med døgnvakt så det viser at det er lønnsomt selv med liten trafikk, sier Gullbrekken.

comments powered by Disqus
Samferdsel

Godtar ikke millionkrav fra Norled

– Jeg er litt forundret over argumentene vi blir møtt med.

Frykter for framkommeligheten på veiene

Budsjettet for drift og vedlikehold av fylkesvegene er redusert med 47 millioner kroner i forhold til den opprinnelige budsjettramma for kommende år. Det får fylkesmannen til å frykte ulike konsekvenser.

Fastlandsforbindelsen opp i fylkestinget

Sør-Trøndelag fylkesting har møte onsdag og torsdag denne uka.

Snart kan du se denne båten på Fosen

Om ikke lenge overtar MS Tyrhaug for MS Mørejarl.