Tips oss

Tips oss 24 timer i døgnet på 72 51 57 00

  • Ring 72 51 57 00 (telefonen er betjent hele døgnet)
  • Send e-post til redaksjonen@fosna-folket.no
  • Send SMS eller MMS med bilder til 2399, kodeord FF TIPS
VENSTRE mener ordførerne nå må på banen for å få endret bomsatsene. Fra venstre: Anne Jorid Gullbrekken og Siri Evjen.

VENSTRE mener ordførerne nå må på banen for å få endret bomsatsene. Fra venstre: Anne Jorid Gullbrekken og Siri Evjen.

Kan gjøre noe med bompengesatsene

- I svaret jeg fikk fra departementet på interpellasjonen jeg stilte i kommunestyret i fjor, fikk jeg til svar at ja, det er mulig å gjøre endringer hvis kommunestyrene er enige om det, sier Anne Jorid Gullbrekken.

Rissa Venstre synes det er positivt at det er bevegelse i en sak som har virket veldig fastlåst og hilser Arnfinn Astad og Ove Vollan sine innspill som bra i forhold til bommen på Krinsvatn.

- Det er særlig to ting folk reagerer på. Det er de høye takstene og rettferdigheten i forhåndsinnbetalingen. Når det gjelder forhåndsinnbetalingene skjer det noe. Et brev er nylig sendt til departementet der det bes om at vi får ett bompengeselskap å forholde oss til på Fosen, sier Anne Jorid Gullbrekken.

- Men, her er det viktig at ordførerne er på banen for å fremskynde avgjørelsen, sier Venstrepolitikerne.


Endringer

- I svaret jeg fikk fra departementet på interpellasjonen jeg stilte i kommunestyret i fjor, fikk jeg til svar at ja, det er mulig å gjøre endringer hvis kommunestyrene er enige om det, sier Gullbrekken.

- Da må ordførerne på banen. Det er de som sitter med nøkkelen her. De må sette seg sammen og diskutere for å finne løsninger, og de finnes, selv om jeg ikke vil forskuttere dem her, sier hun.


Eksempel

Hun viser til at departement og vegdirektorat er løsningsorienter med å ta eksempelet med Skarnsundbrua.

- Da den ble planlagt ble bompengesatsene høyere enn forutsatt. Da tok styreleder i bomvegselskapet, ordføreren i Mosvik, Carl Ivar von Køppen, initiativ til å gjøre endringer, og fikk forlenget nedbetalingstiden til 18 år slik at satsene ble lavere. Nå viste det seg at brua ble nedbetalt på 15 år likevel. Skarnsundbrua ligger i en utkant, og har ikke så stor trafikk. Her var det manuell bompengeinnkrevning med døgnvakt så det viser at det er lønnsomt selv med liten trafikk, sier Gullbrekken.

Mer å lese på Fosna-Folket:
comments powered by Disqus
Samferdsel

Senket prisene etter reaksjoner

I februar vedtok kommunestyret i Roan et havneregulativ, som satte blant annet satsene for lastevederlag ved Fosen Kysthavn.

Fylkesvei stenges i to uker

– Det var ikke mulig å bygge en midlertidig vei rundt anleggsområdet, forklarer Statens vegvesen.

Millionkontrakt om brubygging signert

Planlagt byggestart er i begynnelsen av september.

Båter i leia august 2015

Mail: redaksjonen@fosna-folket.no MMS: ff tips til 2399

Lederen i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité:

- Fylkesveier bør bli riksveier fra 2018

- Vi har aldri hatt dårligere veier enn etter skandalen i 2010, sier leder Linda Hofstad Helleland (H) i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité. Hun er enig med lokale politikere som ønsker at staten tar ansvar for fylkesvei 710 fra Orkanger til Fosen.