I forbindelse med  styremøtet i Fosen regionråd sist uke var AtB invitert for å orientere om det fremtidige rutetilbudet på Fosen og mellom Fosen og Trondheim. AtB er fylkeskommunenes administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i Sør-Trøndelag. Det er selskapet som lager anbudsforutsetningene for aktørene som ønsker å ta på seg kollektivtransportoppdrag.

Buss helt til by'n

Det har vært usikkerhet rundt tilbudet om gjennomgående bussruter fra Fosen til Trondheim. Å slippe å gå av bussen på Rørvik for så og ta ferga og en ny buss fra Flakk inn til Trondheim er et ønske for svært mange reisende. AtB har gått langt i å bekrefte at det kan bli en virkelighet i den nye anbudsbeskrivelsen.

- Etter møtet på Hysnes ringte Geir Hammer fra AtB meg og sa at de skulle prøve å få til gjennomgående bussruter. Det er en riktig gladsak og en kjempenyhet. Det har stor betydning for mange i Åfjord og resten av Fosen, sier åfjordordfører og nestleder i Fosen regionråd Vibeke Stjern.

- Vi jobber med innspillene vi har fått, og vi venter på enda litt mer fakta. Vi får innspill, spesielt fra Rissa og Åfjord om dette med gjennomgående bussruter til Trondheim. Vi legger opp til å ha løsninger folk vil bruke, og vi vil konkludere i denne saken ganske raskt, sier Geir Hammer i AtB.

Et nytt tilbud AtB legger opp til er bussruter fra Hasselvika mot både Rissa og Råkvåg når hurtigbåten kommer. Hyppigere avganger mellom Brekstad og Botngård vil også stå i det nye ruteheftet.

I Trondheim før 07.00

Nytt er det også at det blir flere bussavganger morgen og ettermiddag.

- Det skal kunne være mulig å komme med buss fra Fosen til en industriarbeidsplass i Trondheim før klokka sju, og det skal være mulig å bo Trondheim og komme seg med buss til skipsverftet på Kvithyll til klokka sju om morgenen, sa Geir Hammer. Det blir også bedre busstilbud til og fra de videregående skolene.

Oppstart for de nye rutene er i august 2013, og anbudsperioden er på åtte år. Det vil bli stilt større krav til bussmateriellet enn det som ruller langs veiene i dag.

- Det vil bli nytt materiell, universelt utformet og med luft og lys for hvert sete. I kriteriene for anbudet har vi lagt 60 prosent vekt på pris og 40 prosent på kvalitet og gjennomføring av oppdraget, sa Hammer da han orientert regionrådet.