Bueng er en av mange familier fra Trondheim som har hytte på Fosen.

- Vi reagerer på at bilistene skal betale 75 prosent av regningen på en pakke som i stor grad består av vedlikeholdsprosjekter som staten selv har neglisjert i en årrekke. Knut Hareide påsto at FrPs forslag ville utsette veiutbyggingen til 2060 dersom det ikke skulle betales bompenger på Fosen, men sannheten var at med vårt forslag om at staten skulle ta hele regninga, hadde fosningene fått mye mere vei for pengene. Hele 53 millioner av de innkrevde pengene vil jo gå til innkreving og drift av bomveiselskapet, noe som tilsvarer nesten 862.000 bompasseringer på Krinsvatn, sier Bueng.

Han mener at en bytur for en familie på Fosen med dette vedtaket, vil bli så dyr at mange ikke vil ha råd til å ta turen over fjorden.

- Men de som vil merke dette aller mest er jo pendlerne fra Rissa og Brekstad som blir pålagt bompenger for en veiutbygging de ikke får stor glede av i det hele tatt. Jeg tror nok noen har prøvd å skjule de tallene som nå er kommet frem i takstforslagene for innbyggerne og politikerne på Fosen, sier Bueng.

Han henviser til at i de fleste dokumenter som er lagt fram i denne prosessen har det vært snakk om 25-30 kroner i bompenger.

- Etter å ha fått godkjenning i samtlige kommunestyrer og fylkesting, kommer plutselig forslaget om en avgift på henholdsvis 65 og 82 kroner per passering. Dette er tall som nok sjokkerer ganske mange lokalpolitikere rundt om på Fosen, og som muligens ville ha fått en del til å endre mening på et tidligere tidspunkt. Samferdselsministeren påstår at denne bompengeinnkrevingen er en nødvendig forutsetning for regional utvikling og vekst i framtida, men jeg frykter at konsekvensen av dette vedtaket kan føre til det stikk motsatte før dette veiprosjektet faktisk står ferdig, sier Bueng.

- Bilistene på Fosen betaler veiavgift hvert eneste år de som alle andre, men har frem til nå sett svært lite til at noen av disse pengene har blitt brukt til veivedlikehold. Å investere i infrastruktur har aldri vært noen trussel for norsk økonomi som samferdselsministeren prøver å få folk til å tro, og med de to siste årenes merinntekt for staten på nesten 80 milliarder kroner er det direkte frekt av stortingsflertallet å sende regningen for Fosenprosjektet til innbyggerne. Her er det snakk om prioriteringer, og denne regjeringen prioriterer feil, avslutter Halvor Bueng.