Illustrasjonsbilde fra øvelse i Rissa. Foto: Sigrun H. Overland

Illustrasjonsbilde fra øvelse i Rissa. Foto: Sigrun H. Overland

Foreldrene frykter ungdomsulykker

3 av 4 foreldre til unge voksne er redde for at barna deres skal havne i alvorlige trafikkulykker. Blant ungdommene selv er halvparten redde for ulykker på veiene.

For det store flertallet er denne frykten heldigvis ubegrunnet. Men det er en mager trøst for familiene som blir rammet. De siste fem årene har 814 personer i alderen 18 til 24 år omkommet eller blitt hardt skadd i bil, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.

- Når en ser hvilket omfang og hvilke ringvirkninger disse ulykkene har, mener Trygg Trafikk at det gjøres for lite for å redusere ungdomsulykkene. Dette kan ikke samfunnet akseptere, sier direktør Kari Sandberg i Trygg Trafikk.

Mest utsatt - minst bekymret

På oppdrag fra Trygg Trafikk har Ipsos MMI gjennomført en spørreundersøkelse blant ungdom i alderen 18 til 24 år og deres foreldre. Følgende spørsmål ble stilt foreldrene: «Hender det at du er redd for at din sønn eller datter kan havne i en alvorlig ulykke når de selv kjører bil, eller når de kjører bil sammen med venner i samme alder?»

76 prosent av foreldrene svarte ja, én prosent vet ikke, mens 23 prosent svarte nei. Bekymringen er størst blant mødrene, og foreldre i Midt-Norge og Nord-Norge svarer oftere ja enn foreldre i resten av landet.

Ungdom i alderen 18 til 24 år er spurt om de frykter å havne i en bilulykker selv. 53 prosent svarer ja, mens 46 prosent svarer nei. Her viser det seg at de yngste i aldersgruppen er mindre redde for ulykker enn de eldste. Det betyr at de som har størst risiko, paradoksalt nok er minst bekymret.

Overdreven selvtillit

Risikoen for en ulykke henger sammen med bilførerens kunnskap om samspillet i trafikken, tekniske ferdigheter og holdninger til trafikksikkerhet.

I tillegg er alle på veiene avhengig av at andre trafikanter oppfører seg fornuftig. Erfaring er den viktigste komponenten for å unngå skader på grunn av egne eller andres feil. Og nettopp mangelen på erfaring fører til mange ungdomsulykker.

- Samtidig har noen unge en overdreven tro på egne ferdigheter og tar store sjanser. Den kombinasjonen krever hvert år liv på veiene, sier Sandberg.

Derfor lanserer Trygg Trafikk et forslag om å la ungdom få øvelseskjøre alene fra 17,5 år, med visse restriksjoner. Målet er å øke ungdommenes erfaring bak rattet på en trygg måte.

Dette forslaget vil Trygg Trafikk presentere under konferansen «Konger på veien» 16. og 17. april i Oslo. Årets nasjonale trafikksikkerhetskonferanse handler om tiltak for å redusere ungdomsulykkene på veiene.

Mer å lese på Fosna-Folket:
 
comments powered by Disqus
Leses nå
 
Samferdsel

Dyrere på ferja

Fra 1. februar blir det høyere ferjetakster.

Kostnadene per bil i ferjesamband:

- Som å sammenligne epler med pærer

- Dagens kontrakter for ferjesambandene Flakk – Rørvik og Brekstad – Valset er ikke sammenlignbare, sier fylkesdirektør for samferdsel i Sør-Trøndelag, Erlend Solem.

Mange ønsker å ta veivedlikeholdet

Statens vegvesen har fått inn flere bud for vedlikehold på en rekke riks- og fylkesveier for de neste fem årene.

Vesentlig forskjell i subsidieringen

Fylkeskommunen subsidierer hver bil på hovedferjesambandet Flakk-Rørvik med om lag 10 kroner. For Brekstad-Valset sambandet er subsidieringen på drøyt 175 kroner per bil, skriver Rissa-ordfører Ove Vollan (H) i sin ukentlige blogg. Tallene er imidlertid litt usikre.

Vogntog står fast på fylkesvei 14

Like før klokka 16.00 mandag, melder Trøndelag politidistrikt nord om at et vogntog står fast på fylkesvei 14 i Roan.