Fly som møtes. Foto: Luftfartstilsynet

Fly som møtes. Foto: Luftfartstilsynet

Presisjon i luftrommet

I 2011 passerte 560 000 fly hverandre i norsk luftrom i inntil 850 kilometer i timen – ofte med bare 300 meter mellom flyene. Men alt styres presist gjennom høyteknologi og kontroll på bakken og om bord i fly.

- Der vi har radardekning er vanligvis separasjonsavstandene 300 meter (1000 fot) vertikalt og cirka 9 kilometer (fem nautiske mil) horisontalt. I områder der vi ikke har radar er avstandene større, opplyser leder av kontrollsentralene til Avinor, Jens Petter Duestad, og legger til at i noen områder, som i Oslo-området, er det horisontale separasjonskravet 3 nautiske mil på grunn av svært god radardekning.

Prinsippene som luftromsorganisering og separasjonsavstander baserer seg på, har i det store og det hele vært uforandret i mange år. Det er internasjonale standarder nedfelt i regelverket til ICAO (International Civil Aviation Organization).
 

Mer å lese på Fosna-Folket:
 
comments powered by Disqus
Leder av kontrollsentralene til Avinor, Jens Petter Duestad.

Leder av kontrollsentralene til Avinor, Jens Petter Duestad.

Leses nå
 
Samferdsel

Video:

Rensker og bolter på farlig veistrekning

Statens vegvesen holder nå på et mer kortsiktig tiltak med fjellrensk og bolting i Roan.

Kun tre biler i mils omkrets kan også gi trafikale problemer

På Skjervøya i Osen er det kun tre kilometer med fylkesvei og tre biler.

- Vi begynner å lure på hva som skjer

På to uker har det vært tre trafikkulykker på nær sagt akkurat samme sted på fylkesvei 721 ved Kotengsvatnet i Bjugn.

– Statkraft vil bidra med 25 millioner kroner

Planene om ny vei i Berfjorden vil bli støttet av Statkraft med midler.

Dro i land storkontrakt på veivedlikehold

Veidrift AS fikk driftskontrakten på vedlikehold på fylkesveiene i tillegg til gang-og sykkelveiene i Osen, Namsos, Flatanger, Fosnes, Namdalseid, deler av Overhalla og Verran.