Fly som møtes. Foto: Luftfartstilsynet

Fly som møtes. Foto: Luftfartstilsynet

Presisjon i luftrommet

I 2011 passerte 560 000 fly hverandre i norsk luftrom i inntil 850 kilometer i timen – ofte med bare 300 meter mellom flyene. Men alt styres presist gjennom høyteknologi og kontroll på bakken og om bord i fly.

- Der vi har radardekning er vanligvis separasjonsavstandene 300 meter (1000 fot) vertikalt og cirka 9 kilometer (fem nautiske mil) horisontalt. I områder der vi ikke har radar er avstandene større, opplyser leder av kontrollsentralene til Avinor, Jens Petter Duestad, og legger til at i noen områder, som i Oslo-området, er det horisontale separasjonskravet 3 nautiske mil på grunn av svært god radardekning.

Prinsippene som luftromsorganisering og separasjonsavstander baserer seg på, har i det store og det hele vært uforandret i mange år. Det er internasjonale standarder nedfelt i regelverket til ICAO (International Civil Aviation Organization).
 

Mer å lese på Fosna-Folket:
comments powered by Disqus
Leder av kontrollsentralene til Avinor, Jens Petter Duestad.

Leder av kontrollsentralene til Avinor, Jens Petter Duestad.

Samferdsel

Hjelpsom bussjåfør berget dagen

En av avisas lesere som tok bussen fra Bjugn til Brekstad tirsdag morgen, opplevde hell i uhell.

- Dagens løsning er bedre og billigere

Gunnhild Tettli (Ap) mener den foreslåtte løsningen for skolebusstrafikk når det bygges ny barneskole i kystbyen er dårlig egnet.

Får bedre rutetilbud på søndager

Trønderbilene, AtB og Osen kommune har samarbeidet om å bedre rutetilbudet for buss til og fra Osen.

Historisk godt halvårsresultat

Fjord1 hadde et resultat før skatt på 150,9 millioner kroner etter årets seks første måneder. Dette er det beste halvårsresultat siden oppstarten av selskapet.