Fly som møtes. Foto: Luftfartstilsynet

Fly som møtes. Foto: Luftfartstilsynet

Presisjon i luftrommet

I 2011 passerte 560 000 fly hverandre i norsk luftrom i inntil 850 kilometer i timen – ofte med bare 300 meter mellom flyene. Men alt styres presist gjennom høyteknologi og kontroll på bakken og om bord i fly.

- Der vi har radardekning er vanligvis separasjonsavstandene 300 meter (1000 fot) vertikalt og cirka 9 kilometer (fem nautiske mil) horisontalt. I områder der vi ikke har radar er avstandene større, opplyser leder av kontrollsentralene til Avinor, Jens Petter Duestad, og legger til at i noen områder, som i Oslo-området, er det horisontale separasjonskravet 3 nautiske mil på grunn av svært god radardekning.



Prinsippene som luftromsorganisering og separasjonsavstander baserer seg på, har i det store og det hele vært uforandret i mange år. Det er internasjonale standarder nedfelt i regelverket til ICAO (International Civil Aviation Organization).

 

Mer å lese på Fosna-Folket:
 
comments powered by Disqus
Leder av kontrollsentralene til Avinor, Jens Petter Duestad.

Leder av kontrollsentralene til Avinor, Jens Petter Duestad.

Leses nå
 
Samferdsel

Store Fosen-prosjekter opp til behandling

Bygging av 550 meter med ny tunnel og nesten én kilometer med ny veg i Hellfjorden i Roan, løsning på rastutsatte fylkesveg 14 i Berfjorden i Roan, anleggsstart på fylkesveg 723 Ryssdalen - Paulen i Åfjord og investeringsbeslutning for nytt Brekstad fergeleie.

Sier nei til nytt bompengesystem

Vegvesenet har bedt alle kommunene på Fosen og begge trøndelagsfylkene om å vedta nye priser og nytt bompengesystem for Krinsvatnet bomstasjon.

Statens vegvesen foreslår å innføre 50-sone

Statens vegvesen ønsker å innføre fartsgrense 50 kilometer i timen ved Hongsand i Roan.

Båter i leia juni 2017

Mail: redaksjonen@fosna-folket.no MMS: ff tips til 2399