Tips oss

Tips oss 24 timer i døgnet på 72 51 57 00

  • Ring 72 51 57 00 (telefonen er betjent hele døgnet)
  • Send e-post til redaksjonen@fosna-folket.no
  • Send SMS eller MMS med bilder til 2399, kodeord FF TIPS
Fly som møtes. Foto: Luftfartstilsynet

Fly som møtes. Foto: Luftfartstilsynet

Presisjon i luftrommet

I 2011 passerte 560 000 fly hverandre i norsk luftrom i inntil 850 kilometer i timen – ofte med bare 300 meter mellom flyene. Men alt styres presist gjennom høyteknologi og kontroll på bakken og om bord i fly.

- Der vi har radardekning er vanligvis separasjonsavstandene 300 meter (1000 fot) vertikalt og cirka 9 kilometer (fem nautiske mil) horisontalt. I områder der vi ikke har radar er avstandene større, opplyser leder av kontrollsentralene til Avinor, Jens Petter Duestad, og legger til at i noen områder, som i Oslo-området, er det horisontale separasjonskravet 3 nautiske mil på grunn av svært god radardekning.

Prinsippene som luftromsorganisering og separasjonsavstander baserer seg på, har i det store og det hele vært uforandret i mange år. Det er internasjonale standarder nedfelt i regelverket til ICAO (International Civil Aviation Organization).
 

comments powered by Disqus
Leder av kontrollsentralene til Avinor, Jens Petter Duestad.

Leder av kontrollsentralene til Avinor, Jens Petter Duestad.

Samferdsel

Ikke på plass før på nyåret

Anlegget til rundt 14 millioner kroner blir ikke å se i Hasselvika før over nyttår.

– Må skje et uhell om rammene ikke skal holde

– Forutsetningen er at prosjektet skal holdes innenfor rammene, sier Knut Sundet, daglig leder i Fosenvegene AS.

Skal bygge brua på kvikkleire

– Kvikkleire kan potensielt gjøre et veiprosjekt vesentlig dyrere.

Vedtok å asfaltere

Kommunestyret i Leksvik vedtok torsdag rådmannens innstilling om asfaltering av havna i Vanvikan.

Fjord1 har sendt stevningen til Oslo tingrett

Fylkeskommunen og Fjord1 blir ikke enig om trafikkgrunnlaget på Flakk - Rørvik. Nå har fergeselskapet overlevert et dokument til domstolen for å starte en rettssak.