Hofstad Helleland sikter til reformen i 2010 da fylkeskommunene fikk ansvaret for riksveier over hele Norge. Nå ønsker stortingsrepresentanten fra Sør-Trøndelag at staten igjen skal få ansvaret for mange av dagens fylkesveier som av flere årsaker er viktige. Går det som hun håper, så vil dette skje i forbindelse med revideringen av Nasjonal Transportplan for perioden 2018 - 2030.

Orkanger - Valset

Onsdag morgen var Hofstad Helleland på snarvisitt til Ørland, der hun traff Høyres fylkesordførerkandidat Torhild Aarbergsbotten og partiets ordførerkandidat Tom Myrvold. De tre er enige om at fylkesvei 710 fra Orkanger til Valset ferjeleie igjen bør bli statens ansvar, og begrunner dette med utbyggingen av den nasjonale kampflybasen i Ørland.

- Blant verstingene

- Dette er en av de mest nedkjørte strekningene i hele fylket, absolutt blant verstingene, sier Aarbergsbotten som nylig har kjørt samtlige fylkesveier i Sør-Trøndelag. Som samferdselspolitiker i Sør-Trøndelag mener hun fylket ikke har mulighet til å ta det hun ser som nødvendige investeringer på fylkesvei 710 på den aktuelle strekningen.

Veier med regional betydning

Hofstad Helleland opplyser at trafikketatene, deriblant Statens Vegvesen, allerede er orientert om ønsket om å gjeninnføre riksveier på viktige strekninger over hele landet. Men det er ikke konkludert med hvor omfattende en tilbakeføring bør være.

- Fylkesveier med større regional betydning bør inn på kartet som riksveier igjen, mener Aarbergsbotten. Hofstad Helleland peker på at det er opp til politikerne å velge kriteriene som skal legges til grunn, så får veivesenet komme med sine vurderinger ut fra dette.

- Viktig og riktig

Når det gjelder dagens fylkesvei 710, som var riksvei fram til forrige reform, så er alle de tre Høyre-politikerne opptatt av at strekningen fra Orkanger til Fosen har fått en annen viktighet i dag enn tilfellet var i 2010. Etter stortingsvedtaket om kampflybasen så er strekningen viktig ut fra rene beredskapshensyn. I tillegg peker de på at både utbyggingen og driften av kampflybasen vil føre til trafikkvekst, særlig av tunge kjøretøy. Sist, men ikke minst, så viser de også til at etableringen av en godsterminal med containerhavn sør for Trondheim vil bety at en større del av varetransporten til og fra Fosen kommer til å gå langs fylkesvei 710.

- Det er både viktig og riktig at storsamfunnet tar ansvar for denne veien når Stortinget har vedtatt kampflybasen lagt til Ørland, mener Myrvold.