På bakgrunn av Frostating lagmannsretts kjennelse som nedla forbud mot at AtB inngikk kontrakt med Norled AS, besluttet AtB å avlyse anbudskonkurransen i sambandet Brekstad – Valset.

– Det er en ekstraordinær situasjon vi er inne i, sier Karin Bjørkhaug, leder i samferdselskomiteen i Sør-Trøndelag fylkeskommune.– Bedre tilbud enn minimumskravet

Fra 1. januar i år startet den toårige forlengelsen med Norled. Da gikk ferjene MF Ytterøyningen (38 PBE) og MF Frafjord (35 PBE) inn i ferjesambandet Brekstad - Valset. Når den toårige forlengelsen er over, vil man gå over på en toårskontrakt. Bjørkhaug forteller at anbudskravene i anbudet som er lagt ut for 2017 til 2019, er et lavterskelanbud. Det er et krav om to 35 PBE-ferjer, og et krav om at i rushtiden skal kapasiteten være på 66 PBE per time. Dette betyr at hvis operatøren tilbyr en énferjeløsning, må ferja minimum være på 66 PBE, noe som er større enn MF Ørland, som tidligere gikk i sambandet.

– Det er viktig å sikre at vi faktisk får inn tilbud. Dernest vil det være viktig at vurderingskriteriene stimulerer tilbyderne til å levere bedre kvalitet enn minimumskravet, mener samferdselskomitélederen.

– Attraktiv pakke

Årsaken til at man velger å inngå en toårskontrakt fra 2017, er at Flakk – Rørvik-kontrakten går ut 31.12.2018. Dette for å gjøre det mulig å samkjøre et større anbud fra 2019.

– Da kan vi legge ut en stor pakke på anbud, som omhandler begge sambandene. Det blir en attraktiv pakke som øker sjansen for en god konkurranse. Da får vi mer attraktive ferjer, og dette vil gi et bedre resultat for begge sambandene, noe som kommer fosningene til gode.

Sjansen for at det fra 2019 blir en stor pakke, er ifølge Bjørkhaug stor.

– Det er veldig sannsynlig, og vi er enige om at dette er løsningen. AtB har valgt den strategien, og har støttet vurderingen om at samkjøring av anbudene vil gi gevinst.

Les mer om saken:

Mener ny ferjebestilling er for dårlig og strider mot politiske vedtak

Aksjonsgruppe på Facebook: - Gi oss gammelferja tilbake

Har samlet 1600 underskrifter for å få tilbake gammelferja

– En stor pakke vil gi et bedre resultat for begge sambandene, noe som kommer fosningene til gode, sier Karin Bjørkhaug. Foto: Skjalg Ledang