Og gavepakken de sikter til er en budsjettlekkasje:

«Fylkesveinettet har stort behov for vedlikehold og oppgradering. Regjeringen vil gi fylkene større handlingsrom til å fremskynde viktige tiltak, og gjør 3 mrd kr tilgjengelig gjennom den såkalte rentekompensasjonsordningen. Denne ordningen foreslo de rødgrønne å avvikle i sitt budsjettforslag for 2014. Den ble derimot videreført med H/FrP regjeringen, og for 2015 øker vi den med 50 prosent fra 2 til 3 milliarder kroner, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.»

– Hullene bare blitt større og flere

– Etter at fylkeskommunene fikk overført ansvaret for fylkesveiene i 2010 under den rødgrønne regjeringen, har hullene bare blitt større og flere. De nye veiene er det stort sett bilistene som har betalt i form av bompenger. Ikke minst med tanke på utviklingen i distriktene, er vi helt avhengige av å få mer penger til både å drifte, vedlikeholde og bygge nye veier. Derfor ser vi regjeringens satsting på fylkesveier ved å øke rentekompensasjonsordningen med 50 prosent, som et taktskifte i samferdselspolitikken, sier Torhild Aarbergsbotten og Morten Ellefsen.

Fosenvegene

– For Sør-Trøndelag sin del betyr dette 190 millioner til investering og der vi får kompensert vel 13 millioner til renter. Vi har veiprosjekter som Fosenvegene og Lakseveien som kunne risikere å bli utsatt i tid grunnet mangel på investeringsmidler. Nå er det ikke penger fra fylkeskommunen som vil være årsaken til at prosjektene ikke vil bli bygd etter plan, slik som tidligere varslet i fylkeskommunen sitt budsjettforslag. Sør-Trøndelag Høyre føler nå at de fikk fullt gjennomslag for sin resolusjon på fylkesstyremøtet forrige lørdag, der vi krevde mer penger til fylkesveiene, og har nå blitt hørt, sier Torhild Aarbergsbotten.

Resolusjonen

Resolusjonen Aarbergsbotten viser til er denne:

«Trøndelag krever mer penger til vei!

Resolusjon fremmet av Høyres Fylkestingsgruppe v/gruppeleder Torhild Aarbergsbotten

Gode og trygge veier er ett av de viktigste tiltak for å få flere mennesker til å bosette seg, og bedrifter til å etablere seg i Trøndelag. I Trøndelag har vi et formidabelt behov for nye veier, men ikke minst få oppgradert og vedlikeholdt veiene vi har. Det er også et skrikende behov for å sikre veiene mot skred og ras. Under den rødgrønne regjeringen har hullene blitt større og flere, og de få nye veier som har blitt bygd er stort sett blitt finansiert av bompenger fra bilistene. Overføringene til fylkesveinettet har reelt blitt redusert under den rødgrønne regjeringen, og vedlikeholdsetterslepet på fylkesveinettet i Sør-Trøndelag er nå stipulert til rundt 2,5 milliarder kroner.  Det dårlige veinettet fører til at det blir dyrere både å bo og drive industri og næring. Næringslivet taper konkurransekraft og regionen attraktivitet som bosted.

Sør-Trøndelag Høyre er svært glad for at Høyre-/FrP-regjeringen har vist vilje til å snu den negative utviklingen i overføringene til fylkesveinettet, og vi forventer at regjeringen følger opp veisatsingen ved å gi mer penger til veier i budsjettet for 2015.»