Prosjektene beskrives slik av Fosenvegene:

De tre delarbeidene som nå er godt i gang er:

1. «Olsøytoppen», sving etter toppen av Olsøybakken

Dette er en skarp venstrekurve et stykke etter toppen av Olsøybakken, for enkelhets skyld er tiltaket her kalt «Olsøysvingen». Tiltaket omfatter omlegging og utretting av kurven.

2. Haugsdalen-Rødsjø

Strekningen er på ca. fem kilometer, og har til dels dårlig framkommelighet, siktforhold og mange svinger.

Spesielt om Rødsjøsvingen: Dette er en skarp høyrekurve som samtidig ligger i ei dump (lavbrekk). Kombinert med stigningsforholdene (bratt ned og opp igjen) gjør dette til et punkt der det er nødvendig å senke hastigheten mye. Tungtrafikken bruker lang til på å øke hastigheten igjen, og svingen er et framkommelighetshinder. Tiltak omfatter omlegging og utretting av svingen og oppfylling i dalsøkket for fjerne/redusere lavbrekket.

3. Krinsvassbrua

Eksisterende Krinsvatn bru er smal og moden for utskifting, og ny bru ved Krinsvatn ligger inne som eget delprosjekt i Fosenvegprosjektet. I dag er det et T-kryss på nordsiden av brua der fv. 710 fra Ørlandet møter fv. 715 fra Åfjord.

Det er tatt utgangspunkt i ny bru noen meter oppstrøms fra dagens bru. Hensikten er å få en bedre veglinje. Eksisterende bru vil bli brukt til trafikkavvikling i anleggsfasen, og revet så snart den nye brua er tatt i bruk. Kryssløsning med fv. 710 forutsettes fortsatt som et T-kryss. En utvidelse av fjellskjæringa nord for brua er tatt med, dette for å få tilstrekkelig sikkerhetssone i kryssområdet.