Fosna-Folket omtalte søndag Flakk – Rørvik-tallene så langt i 2014.– På nivå med 2013Antall betalende kjøretøy i juli gikk ned 3531 sammenlignet med fjoråret. Også i mars vises en kraftig nedgang. Tallene skulle ifølge Fjord1 vært høyere.

– Trafikken er på nivå med 2013, men det er dessverre en betydelig mengde data/passeringer som er tapt som følge av feil på AutoPASS-anlegget også i 2014, sa Odd Reidar Ormåsen, kommersiell leder i Fjord1, til Fosna-Folket.– Problemene vender stadig tilbakeFortsatt svikt i betalingssystemet får gruppeleder i Sør-Trøndelag Høyre, Torhild Aarbergsbotten, til å reagere. Derfor tok hun temaet opp under fylkesutvalget på tirsdag.

«Påvirker manglende registreringer i autopass-systemet trafikktallene som legges til grunn for forhandlingene mellom STFK og Fjord 1? Hvem har ansvaret for at autopass-systemet fungerer etter sin hensikt? Hva tenkes å gjøre for å sikre stabiliteten av systemet?», var spørsmålene hun stilte til fylkesrådmannen.

– Jeg har også tidligere tatt opp problemstillingen, og hver gang blir jeg lovet fra Statens vegvesen og fylkesrådmannen, at nå skal det komme i orden. Men, nei - problemene vender stadig tilbake, sier Aarbergsbotten til Fosna-Folket.«Har vært gjenstand for trinnvise forbedringer»«Feil med Autopass-anlegget kan medføre at trafikk ikke blir registrert eller at registreringene er for dårlig til at fergetakst/bomavgift kan kreves inn. De ulike feilsituasjonene loggføres. Omfanget av feil og antall passeringer som ikke blir registrert pga nedetid er mulig å etterberegne. Fjord 1 kompenseres for feil som skyldes teknisk svikt i anlegget. Dermed benyttes det totale trafikktall som grunnlag for forhandlingene mellom Fjord1 og STFK (Det strides om omfanget i 2011).Vegdirektoratet eier Autopass-systemet, og formelt er dette fortsatt et pilotprosjekt i regi av dem. Statens Vegvesen forvalter anlegget og har ansvaret for at systemet fungerer. Vegdirektoratet ønsker nå å avslutte pilotprosjektet og at fylkeskommunen og SVV lokalt finner struktur på videre eierskap og drift. Det vil bli lagt fram egen politisk sak på dette i løpet av høsten. STFK holder på å utarbeide regresskrav overfor Vegdirektoratet med krav om dekning av tapte inntekter som skyldes mangelfulle registreringer i pilotperioden.