Det er Statens vegvesen som har laget en rapport over ståa for de tre bruene.

En oversikt som VG utarbeidet i november, viste blant annet at av 170 bruer i Fosen som Statens vegvesen har vedlikeholdsansvar på har 19 alvorlige skader.

LES OGSÅ:* 19 bruer i Fosen har alvorlige skader -Fosna-Folket* – Jeg frykter ikke for holdbarheten på bruene vi lager i dag -Fosna ...

Tre av bruene er å finne i Osen, hvor det blir opplyst om følgende i rapporten som er sendt Osen kommune:

«1. Bru/Kulvert i Sørgjerfjorden

Brua er av type korrugert stålrørsbru i fylling. Stålrøret er korrodert i bunnen gjennom hele gjennomløpet, med enkelte gjennomslag til de bakenforliggende massene. Det er inngått et samarbeid med byggeleder på Fosenkontrakten som utfører generell inspeksjon av brua hver andre uke. Rapportene så langt indikerer at det er begrenset med utvikling av tilstanden på brua. Inspeksjon hver 14-dag vil fortsette inntil brua er fornyet.

I år har vi hatt hydrologer på plass for å vurdere vassdraget. Hydrologirapport er overlevert og har gitt oss grunnlag for å kunne prosjektere ny kulvert/stikkrenne på stedet. Dette prosjekteringsarbeidet er planlagt startet rett over nyttår. Kulverten vil inngå i et nytt fornyingsprogram for det nye Trøndelag. Arbeidet med fornyingsprogrammet er i gang og planlegges fullført i starten av nyåret. Kulverten er høyt prioritert i fornyingsprogrammet.

2. Store Holmsund bru

Det er registrert en 12T skade på fuge. Det er foretatt avrop på prosjektering hos konsulent tidlig i 2017, men arbeidet har blitt forsinket fordi brua er fredet. Det ble foretatt en ny enkeltinspeksjon av brua i sommer og reparasjon/utskifting er planlagt gjennomført vinteren 2018. Inntil skaden blir reparert er det satt opp varselskilt for å informere trafikantene.

3. Straumholbrua

Brua er registrert med en alvorlig skade i Brutus. Årsaken til skaderegistreringen er korrosjon på lagrene. Det ble prosjektert ferdig løsning i årsskiftet 2016/2017 som skal forsterke de korroderte lagrene.

Løsning på utbedring av skade er definert, men pr dato er ikke tiltaket finansiert. Alle bruene blir fulgt opp med inspeksjoner og vi følger med skadeutviklingen. Vi mener vi har kontroll på sikkerheten, hvis vi er i tvil vil vi sette i verk ekstraordinære tiltak.»