På torsdag skal fylkestinget ta stilling til AtB sitt forslag om å videreføre ombordstigningsfradraget mellom båt og buss i Trondheim. I et notat legger AtB til at det fra båt til buss/trikk vil være fri overgang kun i Trondheim (sone A).

– For pendlere er det viktigste at man får ta buss videre i Trondheim. Dette er særdeles godt nytt. Jeg vil tro at det er mange pendlere som kommer til å juble for dette, sier Torhild Aarbergsbotten (H), nestleder i hovedutvalg for transport i Sør-Trøndelag fylkeskommune, til Fosna-Folket.

Inntektstap

Når kollektivtransporten i det nye fylket slås sammen fra og med 1. januar 2018, medfører dette et inntektstap, som brukere av tjenestetilbudet må være med på å dekke inn.

– Bakgrunnen er blant annet å unngå et større inntektstap som oppstår som følge av at takstsonene blir mye større og at en overgangsordning som foreslått mellom buss/buss i praksis vil tilsi at store deler av dagens billettinntekter for videre-reiser mellom båt og buss forsvinner, forklarer AtB.

– Dette er en svært viktig sak med tanke på å legge til rette for arbeidspendling mellom Trondheim, Fosen og øyregionen. Skal vi få ned biltrafikken i Trondheim, er vi helt avhengige av et godt og sømløst kollektivtilbud mellom regionen og Trondheim. Da er ikke medisinen å øke kollektivprisene, men å videreføre ordninger som vi vet virker, sier Aarbergsbotten.

– Fylkestinget utfordret AtB på å vurdere inntektsrisiko knyttet til å beholde dagens overgangsregler mellom båt og buss, skriver fylkesrådmannen.

Her er hurtigbåten på vei inn «molohølet» i Brekstad på havn. Foto: Jakob Ellingsen

Inntekstrisiko

– Til dette svarte AtB at tiltaket for å sikre inntektene vil være å kutte ut dagens omstigningsfradrag. Dette vil kun gjelde for reisende med enkeltbillett. AtB har en kombinasjonsbillett for de som har periodebillett og behov for å reise videre fra båt til buss eller motsatt, forklarer fylkesrådmannen.

Det får Aarbergsbotten til å rase.

– Det argumenteres med at det er noen som må ta kostnaden med et enklere sonesystem for kollektivtrafikken. Det er helt feil å legge de økte utgiftene på de som allerede betaler mest og har få alternativ, sier hun, og sikter blant annet til pendlere mellom Trondheim og Brekstad.

AtB har etter dette foretatt en beregning som viser at en ordning med fri overgang fra båt til buss innad i ankomstsonen, også utenfor Trondheim, vil medføre et inntektsbortfall på cirka to millioner kroner per år i billettinntekter.

– Med et årlig kollektivbudsjett på 1,1 milliarder, så skal vi greie å dekke inn dét beløpet. Det er jeg overhodet ikke bekymret for. Det skal vi klare. Det er slike områder vi må bruke penger på for å styrke regionen. Vi må beholde denne ordningen slik at folk kan bruke båt for å komme seg på jobb. Å kunne bo i Trondheim og jobbe på Brekstad, og vice versa. Dette er en kritisk faktor for at det kan være mulig, og en kritisk faktor å bygge en større og sterkere region, for å kunne bo ett sted og jobbe et annet. Vi må legge opp til et system som gjør det enkelt og overkommelig å bruke penger på arbeidsreise, sier Aarbergsbotten.

Nytt forslag

Etter at saken var oppe i hovedutvalget for transport, der Aarbergsbotten stilte spørsmål om saken til fylkesrådmannen, er det lagt inn i forslaget fra AtB at overgangsordningen for båtpendlere skal gjelde i Trondheim, i sone A, når den nye ordningen trer i kraft fra og med 1. januar 2018.

– Etter diskusjonen i hovedutvalg for transport, der flere var kritiske og usikre på de økonomiske konsekvenser, og ikke minst hva jeg oppfattet som en veldig negativ spørsmålsstilling fra fylkesrådmannen i saksframlegget, så er det desto mer gledelig at utredningen fra AtB var positiv, sier Aarbergsbotten om sakens seneste utvikling.

Det var på vegne av Høyre og Fremskrittspartiet at Aarbergsbotten fremmet forslag om at gjeldende ordning med gratis overgang med buss i én sone skulle videreføres.

– Jeg innrømmer at jeg ikke hadde turt å håpe på at ordningen med å kunne ta buss videre på samme periodekort som for båt, ville bli videreført. Så – det hjelper å stille spørsmål og argumentere for at fornuften må seire – det håper jeg den vil gjøre, sier Aarbergsbotten.

Saken skal endelig avgjøres i fylkestinget på torsdag.

– Sikker kan man aldri være, men jeg vil på det sterkeste oppfordre de andre politikerne til å støtte vår sak.