– I år har vi satt rundt 23 kilometer med rekkverk, og det er til sammen en god innsats for sikkerheten til de som ferdes langs vegene, sier byggeleder Øyvind Bernhard Mæhle i Statens vegvesen.

På Fosen er det satt opp 2 330 meter med nytt rekkverk i 2017.

  • Fylkesvei 718 i Rissa er det satt 900 meter med rekkverk mot fylkesvei 715.

  • Fylkesvei 720 ved krysset med fylkesvei 715 i Rissa er det satt 230 meter med rekkverk.

  • Fylkesvei 55 på Saufjellet i Åfjord er det satt 700 meter med rekkverk.

  • Fylkesvei 196 ved Smistad i Rissa skal det settes 500 meter med rekkverk.

Formål

Til sammen er det mer enn 800 000 meter med rekkverk langs fylkesvegnettet i Sør-Trøndelag. Mye av rekkverket er gammelt og fungerer ikke lenger slik det skal, og er modent for utskiftning.

– Derfor ble det gjort en stor jobb med rekkverksutskifting i år, og det vil være behov for det i årene fremover også, sier Mæhle.

Ifølge Statens vegvesen er formålet med rekkverk å redusere skadeomfanget på mennesker og materiell mest mulig ved utforkjøringsulykker. Rekkverk skal fungere slik at det ved påkjørsel leder kjøretøyet langs rekkverket til kjøretøyet stopper, eller leder kjøretøyet tilbake til kjørebanen, men ikke lenger enn at det unngår å kollidere med møtende kjøretøy.

Meterpris

Én meter rekkverk koster mellom 400 og 3 500 kroner meteren.

– Det vanligste rekkverket vi setter kommer i snitt på 600 kroner per meter. Bakgrunnen for prisforskjellene er styrkeklassen rekkverket er i, ifølge Statens vegvesen.

Enkelt sagt vil et rekkverk med stolpeavstand på fire meter koste mindre enn et stuprekkverk med bakskinne og stolpeavstand på én meter. Mye av rekkverket som blir satt lags fylkesvegnettet settes med en stolpeavstand på to meter, men hva som blir satt avhenger av flere forhold, blant annet fartsgrensen.

Det er Arvid Gjerde AS som setter opp rekkverkene.