Slik blir Hurtigrutens nye hybridskip

Sommeren 2019 satser Hurtigruten stort på norskekysten: De splitter nye hybriddrevne ekspedisjonsskipene MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen skal seile langs norskekysten hele sommeren.
MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen

Bygget: 2018 Kleven Yards, Norway

Størrelse: 20.889 bruttotonn

Lengde: 140 m

Bredde: 23,6 m

Draft: 5,3 m

Gjester: 530

Lugarer: 265

Mannskap: 151

Cruisefart: 15 knop

Isklasse: PC-6

Flagg: Norsk

Hjemmehavn: Tromsø

Samferdsel

Ekspedisjonsseilingene kommer i tillegg til Hurtigrutens 11 skip i Kystruten Bergen-Kirkenes, og betyr at små og store steder langs hele kysten vil få besøk av de spektakulære hybridskipene, melder selskapet om.

– Verdens råeste skip

– Jeg synes det er helt fantastisk at vi nå kan vise fram verdens råeste kystlinje med verdens råeste skip, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten i ei utsendt melding.

LES OGSÅ:
* To nye oppdrag for verftet -Fosna-Folket
* - Jeg var en elendig grafisk designer og ville få mer ut av livet mitt ...
* Derfor snudde hurtigruta -Fosna-Folket

Nyheten kommer bare noen dager etter at Hurtigruten annonserte at de vil legge inn anbud på alle 11 skip i konkurransen om den nye avtalen på Kystruten Bergen – Kirkenes.

– I 125 år har vi vært livsnerven langs norskekysten, og fraktet lokalreisende, gods og turister. Dette er en del av Hurtigrutens DNA. Ingen kan norskekysten som oss. Vi gleder oss til konkurransen, og er med for å vinne, sier Skjeldam.

Skaper milliardverdier

Hurtigruten står i dag for 14 prosent av alle utenlandske gjestedøgn i Norge. En undersøkelse fra Menon Economics viser at Hurtigrutens virksomhet skaper flere tusen arbeidsplasser og lokale verdier for flere milliarder kroner langs hele kysten.

Med de to hybridskipene i ekspedisjonsseilinger langs kysten, vil Hurtigruten operere 13 skip langs norskekysten gjennom hele sommeren 2019 – både til velkjente og nye hurtigrutedestinasjoner.

– På jakt etter nye steder å utforske

– Vi er alltid på jakt etter nye steder vi kan utforske. Og uansett om vi vinner anbudet eller ikke, kommer vi til å satse hardere og seile mer langs norskekysten fremover. Norskekysten har alltid vært en sentral del av Hurtigruten-produktet, og kommer også til å være det fremover uansett hva som skjer, sier Skjeldam.