Et nytt delprosjekt i utbyggingspakken Fosenvegene nærmer seg bygging. Prosjektet er en del av utbyggingspakken Fosenvegene, som Statens vegvesen bygger på vegne av Sør-Trøndelag fylkeskommune og Nord-Trøndelag fylkeskommune.

– Vi tar sikte på å inngå kontrakt med en entreprenør i løpet av februar og å starte opp anleggsarbeidet i mars 2018, sier byggeleder Martin Engum i Statens vegvesen.

Ny vei, som ifølge kostnadsanslaget skal koste 193,3 millioner kroner, skal bygges med minimum bredde sju meter med fartsgrenser på 70 og 80 km/t.

Prosjektet

Kontrakten omfatter bygging og utbedring av seks vegparseller, samt bygging av fortau i Osen sentrum, totalt 7,5 kilometer ny vei og 160 meter gang- og sykkelvei.

1) Fortau 160 meter gjennom Osen sentrum

Det skal bygges et 160 meter langt fortau på nordøstlig side av fylkesvei 715 i Osen sentrum. Fortauet skal gå fra Kjerkveien og til Coop, hvor det skal bygges et opphøyd gangfelt som vil krysse fylkesvei 715. Fortauet skal ha en bredde på 2,75 meter (asfaltert dekke) og det skal i tilknytning til fortauet settes opp en ca. 90 meter lang mur.

2) Nordmelansfossen, 680 meter ny/utbedret veg

Parsellen ligger i Steinsdalen rundt tre kilometer øst for Osen sentrum. Dagens veg er smal og har svært dårlig kurvatur og sikt. Vegen slynger seg tett mellom en høy fjellskjæring og Steinsdalselva. I vinterperioden er det tidvis problemer med at sprut fra fossen fryser, og at stein og løsmasser fra skjæringa raser ned på vegen.

Ny veg skal rettes ut og legges med dobbeltsidig skjæring nord for dagens veg. Da unngås skarpe svinger og problematikk med nedfall. Problemet med ising vil også kunne reduseres. Skjæringa mot Steinsdalselva legges ned for å skape sikt og utsikt mot Normelandsfossen.

3) Fuglmoen, 875 meter ny/utbedret veg

Parsellen ligger cirka fire kilometer øst for Osen sentrum. Eksisterende veg tilfredsstiller ikke kravet til kurvatur, og er preget av setninger i vegoverbygningen. I tillegg er det avkjørsler som ikke tilfredsstiller krav til sikt mot hovedveg.

Ny veg rettes noe ut og vertikalkurvatur forbedres. Det anlegges permanent deponi for overskuddsmasser vest for eksisterende veg, og i retning ned mot Steinsdalselva.

4) Krommen – Nylandet, 1160 meter ny/utbedret veg

Parsellen ligger i Steinsdalen langs fylkesvei 715, omkring 7,5 kilometer øst for Osen sentrum. Dagens veg har en dårlig horisontal- og vertikalkurvatur samt uoversiktelige avkjørsler. For deler av strekningen har det, i flomperioder, også vært problemer med at vegbanen har blitt liggende under vann.

Kurvaturen skal rettes noe ut og sikt skal forbedres. I starten av strekningen skal vegen heves noe og legges lengre inn i terrenget. Mot slutten av parsellen bygges ny veg på dyrka mark. Eksisterende veg, som ikke skal fungere som adkomstveg, skal derfor fjernes og tilbakeføres som dyrka mark.

5) Urdskaret – Liastranda, 1000 meter ny/utbedret veg

Parsellen ligger i Steinsdalen langs fylkesvei 715, cirka ti kilometer øst for Osen sentrum. Dagens veg er preget av dårlig bæreevne og har en skarp og uoversiktlig sving. Det ligger flere tilstøtende avkjørsler som ikke tilfredsstiller krav om sikt.

Vegen over myra bygges opp med tilfredsstillende bæreevne. Vegens horisontal- og vertikalkurvatur bygges i henhold til dimensjonerende krav og avkjørsler reetableres med tilfredsstillende sikt.

6) Hestmoen, 1145 meter ny/utbedret veg

Parsellen liggeromtrent elleve kilometer øst for Osen sentrum. Kurvatur er dårlig og det ligger flere tilstøtende avkjørsler med svært dårlig sikt. Det er også registrert kvikkleire.

Horisontalkurvaturen i starten på parsellen rettes noe ut og avkjørsler bygges slik at sikt ivaretas. Geotekniske rapporter beskriver tiltak for å ivareta sikkerheten i områder med sensitiv grunn og kvikkleire.

7) Skarvåfossen – Almlifossen, 1950 meter ny veg

Parsellen ligger cirka 15 kilometer øst for Osen sentrum. Her går dagens veg langs elva med høye skjæringer tett inntil vegbanen. I tillegg har strekningen krappe og uoversiktlige svinger som gjør at kravet til stoppsikt ikke blir tilfredsstilt.

Ny veg skal forseres nord for Skarvåsen, og bygges i jomfruelig terreng. Her vil ny veg ha en stigning på cirka åtte prosent på vestlig side av Skarvåsen, og cirka seks prosent på østlig side. Det skal langs linja etableres flere lunneplasser for tømmer. Ved Moan vest i parsellen, skal det deponeres masser fra veganleggene.

Ferdigstilt i 2020

Prosjektet innebærer utbedring av fylkesvei 715 gjennom Steinsdalen fra Osen sentrum i vest til Almlifossen i øst, en strekning på nesten 17 kilometer.

– Alle parsellene skal åpnes for trafikk seinhøsten 2019. Etterarbeid og ferdigstillelse skal skje i løpet av våren 2020, sier Engum.

Store deler av strekningen har en standard som gjør at framkommelighet og sikkerhet ikke er tilfredsstillende. Det er varierende vegbredde, uheldige stigninger og enkelte partier med høye fjellskjæringer. Mange steder har dagens veg svak bæreevne, som fører til setninger og dårlig asfalt. Sideterrenget er ikke i henhold til dagens krav på deler av strekningen.

– Prosjektet er av stor viktighet for trafikksikkerhet og framkommelighet, spesielt for næringstrafikken, skrev fylkesrådmannen i sin tilråding.

Det er satt en frist til 20. desember for å levere tilbud på prosjektet.