I tillegg er det også en del traktorer, ATV-er og motoriserte tohjulinger. Selv om øya er et realtivt skjermet samfunn, som kun anløpes av hurtigbåten MS Osenfjord i offentlig regi, er man heller ikke her utenfor rekkevidde for landets lover og regler.

Trafikkork på Skjervøya omfatter vanligvis firbeinte som her – og ikke motoristerte trafikanter. Foto: Terje Dybvik

I strid med lover og forskrifter

Lensmann Tor Flasnes i Bjørnør har sett seg nødt til å gjøre innbyggerne og andre som tilbringer tid på øya, klar over hva som er lov og ikke i et utsendt brev. Der står blant annet følgende står å lese:

«VARSEL TIL BEBOERE PÅ SKJERVØYA

Jeg har blitt klar over at det foregår kjøring med motorkjøretøy på Skjervøya, som er i strid med lover og forskrifter. Jeg gir derfor følgende orientering.

Trafikksikkerhet: Vegtrafikkloven § 15. Registrering av motorvogn. Kjøretøy skal være registrert og forsikret…»

Brevet fra lensmannen.

Anbefaler plenklippertraktor

Flasnes viser videre til Vegtrafikklovens paragraf 24, som sier at den som skal føre motorvogn må ha førerrett og ha ervervet førerkort eller kompetansebevis der dette kreves og Motorferdsellovens paragraf 3 som tar for seg forbud mot motorferdsel i utmark og vassdrag. Her blir det understreket at det ikke er gitt tillatelse til bruk av ATV i utmark på Skjervøya, og at kjøring kun er tillatt i forbindelse med gårdsdrift.

Flasnes viser også til Friluftslovens paragraf 3 som sier at det ikke er tillatt å ferdes i innmark i perioden 30. april til 14. oktober.

Avslutningsvis skriver lensmannen at overtredelse vil medføre anmeldelse og bøtelegging. Flasnes råder dem som ikke har førerkort om å velge alternativ motorkjøretøy som plenklippertraktor.

Tor Flasnes sier det er vanskelig å håndheve blant annet Vegtrafikkloven på steder som Skjervøya. Foto: Terje Dybvik

– Vanskelig å håndheve

– Tre biler på hele øya. Hvor mye trøbbel kan det bli av det, Flasnes?

– Jeg har fått melding om at det har foregått ulovlig kjøring i første rekke på sommerstid. Da er det langt flere mennesker på øya enn til vanlig. Dette dreier seg både om at mindreårige har kjørt motorkjøretøy de ikke har lov til, og at det har foregått kjøring med uregistrerte kjøretøyer. Hvis det skulle skje en ulykke, er det viktig at folk er klar over hvilket lovverk som gjelder når det kommer til blant annet forsikring, registreringsmerker og hvem som sitter bak rattet eller styret.

– Har det skjedd noen trafikkulykker så langt på Skjervøya?

– Nei, det har aldri skjedd, etter det jeg vet om.

Tor Flasnes sier det er vanskelig å håndheve blant annet Vegtrafikkloven på steder som Skjervøya.

– I det øyeblikket jeg legger til kai med patruljebåten, så vil alle på øya være informert om det på et øyeblikk. Å avholde trafikkontroll på Skjervøya er nok fånyttes. Men jeg vil trolig ta en tur utover til sommeren for å få folk i tale, sier Tor Flasnes.