- Noen trafikanter kjører gjennom anleggsområdene våre ved Nordsetvatnet og Osavatnet i hastigheter godt over fartsgrensa. Når det pågår anleggsarbeid, utgjør disse trafikantene en fare for egen og andres sikkerhet, sier Rovik.

Risikovurdering

Vegvesenet foretar alltid en risikovurdering før det skiltes eller settes opp trafikkregulering. Hensikten er å ivareta sikkerheten både til arbeiderne på anlegget og trafikantene som kjører gjennom anlegget.

- Noen reagerer på at vi ikke skilter med normale fartsgrenser i tidsperiodene det ikke foregår anleggsarbeid. Det er mange grunner til det, sier Rovik og nevner:

Årsaker

-vegene er anleggsområder, og har dårligere standard enn normalt, også når det ikke pågår arbeid

-rekkverk kan være skadet eller fjernet

-stadige endringer i trafikkmønstre, det kan skjule seg noe bak neste sving som ikke var der i går

-hvis et uhell skulle inntreffe, er skadepotensialet vesentlig mindre i 50 km/t enn i 80 km/t

-nedsatt hastighet skal også ivareta sikkerheten til trafikantene, ikke bare til dem som jobber på anlegget

-det er alltid en årsak til at det benyttes trafikklys, for eksempel at det ikke er plass for to kjøretøy å møtes mellom lysene på grunn av smal kjørebane

-trafikklysene er plassert slik at trafikken blir stående på flat veg ved rødt lys, dette for å ikke bli stående fast på glatt føre

Sikring

- Vi korter inn sonene med redusert hastighet når all sikring er på plass. Vi ønsker også kortest mulige soner med redusert hastighet, avslutter Olaf Rovik.