- Det er rart de ikke har fått på plass ei reserveferje, synes yrkessjåføren Per Henrik Kvåle om situasjonen i sambandet Brekstad - Valset. (Foto: Skjalg Ledang)

- Det er rart de ikke har fått på plass ei reserveferje, synes yrkessjåføren Per Henrik Kvåle om situasjonen i sambandet Brekstad - Valset. Foto: Skjalg Ledang

Hovedferja er på verksted - rederiet mangler reserveferje:

- Hviletid blir ikke noe problem

Lastebilsjåfør Per Henrik Kvåle fra Gåsbakken fikk ufrivillig ventetid på begge sider av fjorden da han skulle til Fosen.

Ferjeforkjemper Thor Bretting mener det grenser til en skandale at det ikke settes inn ei reserveferje i sambandet Brekstad – Valset når hovedferja MF Ytterøyningen er til årlig verkstedopphold i flere uker framover.

- Nå er vi satt minst 20 år tilbake i tid, så lenge kun «baljen», som jeg kaller MF Frafjord, er eneste ferje i sambandet, sier Bretting.

- Nå er vi satt minst 20 år tilbake i tid, mener ferjeforkjemper Thor Bretting.
(Foto: Skjalg Ledang)

- Nå er vi satt minst 20 år tilbake i tid, mener ferjeforkjemper Thor Bretting. Foto: Skjalg Ledang

 

Fredag sendte han brev til både AtB og Sør-Trøndelag fylkeskommune, etter at han ble klar over at det ikke settes inn ei reserveferje i perioden MF Ytterøyningen er borte fra sambandet.

Problem på begge sider

Allerede mandag morgen reagerte flere brukere av sambandet, som opplevde at de ikke ble med den ferjeavgangen de hadde planlagt. Både på Valset ferjeleie og Brekstad ble det stående igjen biler.

Lastebilsjåfør Per Henrik Kvåle fra Gåsbakken skulle bare over fra Valset med ei anleggsmaskin før retur med samme ferjesamband.

- Det blir ikke noe problem med hviletid i dag, konstaterte Kvåle ironisk. Første ble det en time ekstra venting på Valset tidlig mandag morgen, før han opplevde akkurat det samme på tur tilbake. MF Frafjord fikk ikke plass til alle kjøretøyene på 10.30-avgangen fra Brekstad, slik at Kvåle måtte manøvrere den store kjøredoningen til nytt felt på ferjeoppstillingsplassen og vente en time ekstra.

Savner reserveferje

- Det er rart de ikke har fått på plass ei reserveferje, synes yrkessjåføren.

I feltet ved siden av sto bilforhandler Geir Bugge fra Bjugn. På vei til Orkanger opplevde han at turen for å hente en bil ville at betydelig lengre tid enn planlagt. Dårlig, syntes Ford-forhandleren om situasjonen.

Bilforhandler Geir Bugge fra Bjugn har ofte turer til Orkanger, og synes det er lite tilfredsstillende at det ikke er satt inn reserveferje. (Foto: Skjalg Ledang)

Bilforhandler Geir Bugge fra Bjugn har ofte turer til Orkanger, og synes det er lite tilfredsstillende at det ikke er satt inn reserveferje. Foto: Skjalg Ledang

 

Thor Bretting, Høyre-politiker i Ørland, er mannen som startet Facebook-aksjonen for bedre ferjeforbindelse mellom Brekstad og Valset. Mandag var han svært lite fornøyd med det han opplevde på ferjeleiet i kystbyen.

Værutsatt ferje

- Jeg har vondt for å tro at det ikke finnes ei reserveferje å oppdrive. Nå skal sambandet i uker framover betjenes av ei gammel ferje som det har vært mange tekniske problemer med, sier Bretting.

Et annet vesentlig moment Bretting peker på er at Frafjord heller ikke er godt egnet til å takle værforholdene i sambandet Brekstad – Valset. Blir det ruskete vintervær, så må MF Frafjord melde pass og da stopper sambandet som de senere årene har hatt en sterk trafikkvekst helt opp.

Svar fra AtB

Etter at Bretting fredag sendte sin bekymring til AtB og fylkeskommunen fikk han mandag formiddag svar fra AtB.

I svaret viser AtB til at rederiet Norled gjorde flere forsøk på å skaffe reservefartøy til perioden 9. til rundt 25. januar, som er perioden MF Ytterøyningen er forventet å være på verksted. Dessverre lyktes ikke rederiet med å finne en reserveferje, svarer AtB.

I svaret viser også AtB til at kontrakten med Norled gir rom for at sambandet Brekstad – Valset kan betjenes med ett fartøy inntil 30 dager i året.

Sambandet Brekstad - Valset har hatt en sterk økning i trafikken de siste årene, og andelen av tungtrafikk har også økt kraftig.
(Foto: Skjalg Ledang)

Sambandet Brekstad - Valset har hatt en sterk økning i trafikken de siste årene, og andelen av tungtrafikk har også økt kraftig. Foto: Skjalg Ledang

 

- Jeg synes situasjonen vi har nå grenser til en skandale. Det har blant annet vært en stor vekst i trafikken med lastebiler og vogntog i dette sambandet, og det skal ikke mange slike til før MF Frafjord fylles opp, sier Bretting.

Norled har forsøkt

Regionsjef Inge André Utåker i rederiet Norled sier til Fosna-Folket at rederiet jobbet sterkt for å finne en reserveferje, men at dette dessverre ikke lyktes. Utåker er også tydelig på at Norled ikke ser det som gunstig at man bruker opp en stor del av de 30 dagene kontrakten åpner for ei ferje i sambandet allerede i starten av året.

- Da MF Frafjord hadde et lengre verkstedopphold høsten 2015 satte dere inn ferja M/F Stallovarre, er denne ikke tilgjengelig nå?

- Vi har fortsatt MF Stallovarre, men den ligger som reserveferje i Rogaland for samband der vi har en responstid på fem timer om noe skjer, sier Utåker.

- Bank i bordet

- Hva om det oppstår problemer med MF Frafjord i perioden MF Ytterøyningen nå er på verksted?

- Bank i bordet, men det problemet må vi eventuelt ta stilling til om det oppstår, forklarer regionsjefen i Norled. Han opplyser at MF Frafjord, som ble bygd i 1979, nå skal være i god teknisk stand.

Utåker sier at pengene Norled sparer på at man ikke har funnet en reserveferje nå i stedet brukes på å korte ned tiden MF Ytterøyningen er inne til det årlige verkstedoppholdet. Dette skjer ved at verkstedet bruker flere skift og overtid på jobben som skal gjøres.

Mer å lese på Fosna-Folket:
 
comments powered by Disqus
MF Frafjord

MF "Frafjord" er en bilferje som ble bygd for A/S Hvaler Båt- og Fergeselskap i 1979 som MF "Hvalerfergen III". Fergen er reserveferge for Norled. Nå går den i B-rute i sambandet Brekstad-Valset i Sør-Trøndelag.

Kilde: Wikipedia

  • Fart: 12 knop
  • Passasjerkapasitet: 300 (frem til år 2000) 255 (etter år 2000)
  • 1979: Levert fra byggeverftet Tromsø Skipsverft, Tromsø til A/S Hvaler Båt- og Fergeselskap, Frederikstad. Satt inn i sambandet Skipstadsand-Korshavn.
  • 1989: Solgt til Det Stavangerske Dampskibsselskab, Stavanger. Ombygd og fikk hengedekk. Omdøpt til MF "Frafjord" og satt inn i sambandet Lauvik-Oanes-Forsand.
  • 1990: Overført til Rogaland Trafikkselskap A/S, Stavanger
  • 1992: Satt inn i "Finnøysambandet"/"Midtsambandet"
  • 1999: Lagt opp som reserveferje.
  • 2003: Overført til Stavangerske AS, Stavanger
  • 2004: Hengedekket nedmontert. Satt inn på sambandet Sand-Ropeid.
  • 2007: Tatt ut av trafikk og lagt opp som reserveferje.
Leses nå
 
Samferdsel

Utbedrer Bjugn-vei for over 100 millioner

27. mars går anbudsfristen ut for Fosenvegenes tre prosjekter langs fylkesvei 710 i Bjugn.

Ulykkesveien skal utbedres

Veistrekningen der 26 år gamle Mats Brønner søndag omkom, skal utbedres i regi av Fosenvegene AS.

Bevilget 93 mill. ekstra til ferjekai

Fylkesutvalget behandlet tirsdag ny kostnadsberegning av nye ferjekaier på Rørvik.

Båter i leia februar 2017

Mail: redaksjonen@fosna-folket.no MMS: ff tips til 2399

Enstemmig fylkesutvalg vedtok ny ferjekai i kystbyen

Fylkesutvalget stemte samlet for fylkesrådmannens forslag til løsning.