Mange passasjerer ble stående igjen på Hysnes i morges.
(Foto: Alexander Killingberg)

Mange passasjerer ble stående igjen på Hysnes i morges. Foto: Alexander Killingberg

- Dette er uholdbart

Det sier leder i Trondheimsfjord Pendlerforening, Erling Overland, etter at morgenbåten fra Trondheim bare hadde seks ledige seter da den startet fra Trondheim klokken 06:20 i dag, mandag.

Dermed ble en rekke personer stående igjen på Hysnes, som er første anløp.

Ventet lenge

Lederen i pendlerforeninga var en av dem som ikke kom med fra Hysnes.

- Vi fikk melding klokken 06:43 om at båten hadde bare seks ledige plasser. Det burde vært bestilt taxi med en gang båten gikk fra Trondheim, mener Overland.

Den første taxien ankom Hysnes klokken 07:45. Den neste kom klokken 08:25.

- Det er ikke enkelt å få taxi på denne tiden om morgenen heller. De fleste er vel opptatt med kontrakter om skolekjøring, mener Overland.

- For liten båt

Normalt er det 15-20 personer som tar den første morgenbåten fra Hysnes til Brekstad.

- Dette er tragisk. Trondheimsfjord 1 er alt for liten på mandag morgen når ekstra mange tar båten, sier Overland.

Trondheimsfjord tar 130 passasjerer mens Ladejarl har plass til 274.

Møter med AtB

Pendlerforeninga har vært i flere møter med AtB om dette.

Luksusproblemet med for mange passasjerer har bare økt den senere tid.

- Det skyldes blant annet stor utbyggingsaktivitet på flystasjonen. Mange arbeidere pendler fra Trondheim til Brekstad. I tillegg er det en del nyetableringer på Brekstad, sier Overland.

Det har ikke lyktes Fosna-Folket å få tak i noen i AtB for å si noe om saken.

- I henhold til kontrakt

Rederisjef Arild Hoff i Fosen Namsos Sjø sier at de følger kontrakten de har med AtB.

- I kontrakten vår er det Trondheimsfjord 1 som skal gå denne ruta. Ladejarl er reservebåt, sier Hoff.

Rederiet har imidlertid fått anmodning fra AtB om å bruke Ladejarl mer på grunn av trafikken.

- Vi kjører noen avganger med Ladejarl når den er ledig, men det er som sagt Trondheimsfjord 1 som skal gå i den ruta, opplyser rederisjefen.

At passasjerene ble varslet over 20 minutter etter avgang fra Trondheim forklarer han med at vedkommende som har ansvar for det, først og fremst var opptatt med å skaffe taxi for passasjerene.

Mer å lese på Fosna-Folket:
 
comments powered by Disqus
Leses nå
 
Samferdsel

Ønsket ikke en så høy takstøkning

Leder for komité for infrastruktur, Karin Bjørkhaug (KrF) ønsker å poengtere at det ikke var initiert, eller noe ønske fra Sør-Trøndelag fylkeskommune med en så høy takstøkning på ferjebillettene som det nå er vedtatt.

Dyrere på ferja

Fra 1. februar blir det høyere ferjetakster.

Kostnadene per bil i ferjesamband:

- Som å sammenligne epler med pærer

- Dagens kontrakter for ferjesambandene Flakk – Rørvik og Brekstad – Valset er ikke sammenlignbare, sier fylkesdirektør for samferdsel i Sør-Trøndelag, Erlend Solem.

Mange ønsker å ta veivedlikeholdet

Statens vegvesen har fått inn flere bud for vedlikehold på en rekke riks- og fylkesveier for de neste fem årene.

Vesentlig forskjell i subsidieringen

Fylkeskommunen subsidierer hver bil på hovedferjesambandet Flakk-Rørvik med om lag 10 kroner. For Brekstad-Valset sambandet er subsidieringen på drøyt 175 kroner per bil, skriver Rissa-ordfører Ove Vollan (H) i sin ukentlige blogg. Tallene er imidlertid litt usikre.