Fylkesrådmannen viser til usikkerhet rundt finansiering over 40 år som en av årsakene til den negative innstillingen.

Revidert plan

30. november skal komité for infrastruktur behandle søknaden fra Ørland kommune om å få ta over byggingen av tunnelen som vil knytte Storfosna og Kråkvåg til fastlandet. Så sent som i 2014 konkluderte fylkesrådmannen med samme innstilling, men etter den tid har ei bredt sammensatt prosjektgruppe revidert planene for tunnelen.

Enstemmig ja i kommunestyret

I høst vedtok kommunestyret i Ørland at kommunen ønsker å ta over arbeidet med byggingen av tunnelen. Det skjedde etter at sildegründer Bjørnar Grøntvedt tilbød seg å opprette selskapet Storfosnatunnelen AS for å gjennomføre prosjektet. Blant annet av hensyn til momskompensasjon konkluderte prosjektgruppa imidlertid med at det ville være gunstig om kommunen tok over prosjektet. På bakgrunn av dette fattet kommunestyret i Ørland enstemmig vedtak om at kommunen ønsker å ta oppgaven, og sendte søknad om dette til Sør-Trøndelag fylkeskommune.

- En kjempejobb

Prosjektgruppa, med blant andre tidligere ordfører Hallgeir Grøntvedt (Sp), nåværende varaordfører Finn Olav Odde (Sp), Odd Moldestad og Bjørnar Grøntvedt, fikk ros for utrednings- og planleggingsarbeidet fra flere hold etter at sluttrapporten var lagt fram.

- Intenst for

- Vi jobber intenst for positivt tunnelvedtak, sa Liv Darell (Sp), varaordfører i Rissa og medlem i komité for infrastruktur i Sør-Trøndelag i april i år. Den gang endte saken med at fylkesrådmannen ønsket svar på en del usikkerhetsmomenter, svar som prosjektgruppa mener ligger inne i sluttrapporten.

OM SAKEN: Et skritt nærmere undersjøisk tunnel

Her er innstillingen:

Fylkesrådmannens innstilling når komité for infrastruktur skal behandle saken om knappe to uker er som følger: «Selv om Ørland kommune overtar prosjektet kan ikke fylkesrådmannen anbefale støtte til prosjektet. Det som har kommet fram i rapporten fra Metier og i saken viser at det er for stor risiko i prosjektet for fylkeskommunen knyttet til økonomi, tunnelsikkerhetsforskriftene og ansvar. Fylkesrådmannen konkluderer på den bakgrunn med at Sør-Trøndelag fylkeskommune ikke bør innvilge søknad fra Ørland kommune om overtakelse av tunnelprosjektet Garten-Storfosna og at ytterligere utredninger og analyser i prosjektet innstilles.»

- Som forventet

Tidligere ørlandsordfører Hallgeir Grøntvedt (Sp) har jobbet for tunnel i over ti år, og er ikke overrasket over at fylkesrådmannen nok en gang fremmer en negativ innstilling. - Dette er som forventet, fylkesrådmannen har vært negativ til dette i alle de ti årene vi har jobbet med prosjektet, selv om saksbehandlerne har vært positive, sier Hallgeir Grøntvedt til Fosna-Folket.

Har fortsatt tro på prosjektet

Sp-veteranen har langt fra mistet troen på at den undersjøiske tunnelen skal bli en realitet. Grøntvedt viser til at man fram til fylkestinget får saken i midten av desember skal jobbe politisk. - Det var fantastisk at vi fikk et enstemmig kommunestyrevedtak som sier at kommunen ønsker å bygge tunnelen. Det er et sterkt signal også til fylkespolitikerne, mener Hallgeir Grøntvedt.Han mener også konklusjonene i rapporten fra konsulentselskapet Metier må være gjenstand for diskusjon. I den forbindelse sier Grøntvedt at KLP har uttalt at man kan få en finansiering over 30 år med en fast rente på 2,8 prosent.