Interessen fra lokalpolitikerne i Ørland var stor da arbeidsgruppa mandag kveld presenterte sluttrapporten for realisering av fastlandsforbindelsen mellom Garten og Storfosna. Arbeidsgruppa, bestående av varaordfører Finn Olav Odde (Sp), tidligere Sp-ordfører Hallgeir Grøntvedt, Odd Moldestad og Pelagic-gründer Bjørnar Grøntvedt, har med rapporten gjort seg ferdig med sin del av jobben.

Kommunen må velge neste steg

- Nå er ballen spilt over til kommunen, som får vurdere rådene fra gruppa, sier Moldestad, og legger til at det til slutt blir opp til fylkestinget å avgjøre om tunnelen blir realisert. I hovedkonklusjonen fra arbeidsgruppa er det tre hovedpunkter som trekkes fram.

For det første anbefales det at Ørland kommune søker Sør-Trøndelag fylkeskommune om å overta tunnelprosjektet mellom Garten og Storfosna som et kommunalt veiprosjekt etter samme mal som brua mellom Storfosna og Kråkvåg. Et hovedargument for dette er at man da slipper usikkerhet knyttet til momsrefusjon. Tidligere Bjørnar Grøntvedt sagt seg villig til å stå for byggingen og drift i 40 år gjennom selskapet Storfosnatunnelen AS, men dette har arbeidsgruppa nå gått bort fra.

Fylkeskommunen må si ja

Det andre punktet er at en kommunal overtakelse av prosjektet forutsetter en avtale om årlige bidrag fra fylkeskommunen på 9,3 millioner kroner i 40 år framover, med årlig prisjustering, samt midler til årlige drifts- og vedlikeholdskostnader på 1,8 millioner kroner. Det tredje og siste punktet i rapporten som oversendes Ørland kommune er at finansiering av tunnelen ut over innsparte ferjesubsidier skjer gjennom salg av steinmasser, bidrag fra lokalt næringsliv samt Ørland kommune ut fra en vedlagt finansieringsplan.

Klare tall

Det er konsulent og planleggingsselskapet Sweco som på oppdrag fra gruppa har foretatt nye beregninger for pris på en tofelts tunnel fra Garten på fastlandet og til Storfosna. Med en samlet lengde på 3848 meter er selve tunnelbyggingen kostnadsberegnet til 278,4 millioner kroner. Med nødvending veitilførsel i begge ender samt en post på 14,5 millioner for avvik er totalsummen kalkulert til 307,6 millioner.

FYLKESRÅDMANNEN I 2013: Anbefaler å bygge tunnel

I et møte med Sør-Trøndelag fylkeskommune i august i år ble arbeidsgruppen bedt om å gi en beskrivelse av risiko for store kostnadsoverskridelser dersom grunnforholdene viser seg å være dårligere enn antatt. Også i denne vurderingen har gruppen engasjert Sweco, som igjen har sett for seg fem ulike scenarioer i dette arbeidet. Hovedkonklusjonen er at differansen mellom gjeldende kostnadsoverslag og uønskede hendelser ligger mellom 14 og 67 millioner kroner.

Stor buffer i regnestykket

Arbeidsgruppa har i finansieringsplanen satt en totalsum på 434 millioner kroner, noe som gir prosjektet en buffer på 59 millioner selv om det verste av de fem scenarioene inntreffer.

SLIK LØD DET I 2014: Skrinlegger Storfosna-tunnel

Med en finansieringsplan basert på en låneavtale med 3 prosent rente i 40 år gir det behov for årlige bidrag på 9,3 millioner fra fylkeskommunen, eller totalt 335 millioner kroner i løpet av 40 år. Grøntvedt Pelagic AS står med et investeringstilskudd på til sammen 15 millioner i løpet av samme periode, basert på at bedriften sparer ferjekostnader. Salg av steinmasser er bokført med 15 millioner i finansieringsplanen. Ørland kommunes bidrag er basert på to tidligere kommunestyrevedtak. Det ene er et vedtak fra 2011 om at kommunal vannledning skal legges i tunnelen, og går ut på et årlig bidrag på 280.000 kroner fra kommunen. Det andre, som krever ny behandling i kommunestyret, omhandler at bidrag på 1,36 millioner i året som følge av nedleggelsen av skolen på Storfosna. Et siste punkt på totalt 10 millioner i løpet av 40-årsperioden er ført inn som økt verdiskaping som følge av tunnelen.

HER STO SAKEN VÅREN 2016: - Vi jobber intenst for positivt tunnelvedtak

I august konkluderte samferdselsdepartementet med at Storfosnatunnelen ikke faller inn under ferjeavløsningsordningen, i og med at sambandet Garten – Storfosna henger sammen med sambandet Leksa – Værnes. Samtidig sier departementet at kostnadsnøkkelen er slik at en fylkeskommune ikke vil tape noe i inntektssystemet når et samband blir kortet inn. «Midlane vert fordelte etter «tal på ferjesamband», og det vil ikkje endra seg ved innkorting av samband,» skriver departementet. Det er denne vurderingen som ligger bak prosjektgruppas bidrag fra fylkeskommunen i finansieringsplanen.

- Samfunnsøkonomisk lønnsom

- Ut fra finansieringsplanen er jeg ikke i tvil om at tunnelen vil være et samfunnsøkonomisk lønnsomt prosjekt. Nå håper jeg at vi får lagt fram dette som en sak for kommunestyret i Ørland 27. oktober, og at saken kan behandles politisk på fylkesnivå i løpet av året, sier Finn Olav Odde om rapporten.