Dette etter at blant annet Høyre og Frp har jobbet hardt for å få til ei løsning.

Glad - og et men

- Jeg er glad for at departementet har strekt seg så langt. Vi søkte om forskuttering av 240 millioner og skulle selvsagt ha sett at vi fikk enda mere penger, men 150 millioner er mye penger og en god begynnelse, uttalte fylkestings- og lokalpolitiker Gunnar Singsaas (Frp) i den uttsendte presemeldinga.

Det er imidlertid et stort men i denne saken. For anslaget for veiprosjektet, som skje i samråd med Statkraft og vindkraftutbygginga, er på 260 millioner kroner. Daglig leder Knut Sundet i Fosenvegene AS har i ettertid uttalt til Fosna-Folket at de ikke kan starte noe utbygging med et så stort sprik.

– Står i fare

Karin Bjørkhaug (KrF), leder i komité for infrastruktur i Sør-Trøndelag. Deler den samme bekymringa.

– Dette er rett og slett frustrerende. Svarbrevet fra Samferdselsdepartementet er alt for uklart på om det vil komme mer midler til å dekke gapet som gjenstår. Fylket kan alltids stå inne for en garanti for eventuelle overskridelser på et veiprosjektet, men her er avstanden alt for stor mellom det som loves i forskuttering og beregningene av de faktiske kostandene.

– Er det en fare for at hele veiprosjektet kan falle i fisk?

– Ja, for det er en fare for at den synergieffekten vi kan få til sammen med Statkraft ikke kan realiseres, da vi ikke har all verden med tid på oss. Statkraft har et tidsskjema som de skal nå. Derfor er det en reell fare for at toget går fra oss. Det vil være svært synd, da det ikke er tvil om at det er et stort behov for en langt bedre vei i området, og folk har engasjert seg stort i denne saken, sier Bjørkhaug.

– Ikke noe godt signal

Jon Husdal (Sp), varaordfører i Åfjord, har også en flau smak i munnen med det som har skjedd.

– Klart 150 millioner kroner er flott, men det er altså ikke nok. I tillegg rokkeres nå om på prioriteringslista, og det er ikke noe godt signal å sende ut, mener Husdal.

Varaordfører Jon Hudal. Foto: Snorre Berg