I utformingen av forslaget har Fagervold sett til løsningene som er valgt i land som Østerrike, Sveits og Italia, og som Tyskland er i ferd med å innføre.

- Enkelt opplegg

- Opplegget er enkelt. Alle legger inn 2000 kroner i Autopass-brikken i året. For den summen kan man kjøre så mye man har ønske eller behov for både på vei og med ferje. Om det er noen som ikke passerer bomstasjoner eller foretar ferjereiser for dette beløpet i året, så overføres det som er til gode til neste år og de slipper å inn med ny betaling så lenge de har penger til gode i brikken, forklarer Fagervold.

2000 kroner er beløpet som er lagt inn for personbiler i regnestykket han flere ganger har tatt med seg til Stortinget og regjeringen. For bobiler er summen 1500 kroner, mens lastebiler og vogntog må ut med 10.000 kroner i året. For et vogntog koster et fåtall ferjeturer i dag samme sum.

Også utlendinger må bidra, og med de samme takstene. Men også for utlendingene gjelder at de får overført det de ikke bruker av innbetalt beløp. At takstene er de samme for norskregistrerte og utenlandske kjøretøy henger blant annet sammen med EUs regelverk.

- Noen rammes urimelig hardt

Dagens ordning, med en jungel av bomveiselskap og ferjebetaling som rammer noen få urimelig hardt, mener Harald Fagervold er moden for å sendes på skraphaugen. Bomveiselskapene tilbyr ulike abonnement og rabattordninger som fordrer tusenvis av kroner i forskuddsbetaling og situasjonen i ferjesektoren er ikke ulik. Det betyr at de med dårligst råd som hovedregel ender med å betale den høyeste prisen både når de passerer bomstasjoner eller må bruke ferje.

- Får vi en slik ordning kan alle kjøre hvor som helst uten at det koster ekstra i form av ferjeutgifter og bompenger. I dag velger turistene for eksempel bort Fosen. Har de kommet hit til oss med bobil eller campingvogn en gang og betalt ferja, så kommer de neppe tilbake.

Har vært på Stortinget

Blant rikspolitikerne Fagervold så langt har presentert regnestykket som kan revolusjonere bomvei- og ferjebetaling for er Linda Hofstad Helleland (H) da hun var leder for Stortingets transport- og kommunikasjonskomité. Senere har nåværende leder av komitéen, Nikolai Astrup (H) over telefon bekreftet at han har fått forslaget overlevert fra Hofstad Helleland.

- God distriktspolitikk

Rissa-ordfører Ove Vollan fra regjeringspartiet Høyre er udelt positiv til en ordning av den typen Fagervold lanserer.

- Det vil være god distriktspolitikk, sier Vollan om forslaget. Vollan trekker fram at både innbyggere og næringsliv på Fosen med dagens ordning må tåle ekstra hard belastning gjennom avgift både for ferjereise og bompengeprosjekt.

- En omlegging slik det foreslås vil være kjempebra for oss på Fosen, sier Vollan som ønsker Fagervold lykke til i arbeidet med å få gehør for forslaget.

Lønnsomt for landet

Også i et nasjonaløkonomisk perspektiv mener Fagervold hans forslag om endring av bom- og ferjebetaling vil være lønnsomt. Mens trafikkvekst blir sett på som negativt i de største byene, så er Fagervold opptatt av at rikspolitikerne innser at det stikk motsatte er tilfelle med distrikts-Norge.

- Økt trafikk er en forutsetning for vekst i distriktene, sier Fagervold.

Det som Pensjonistpartipolitikeren frykter kan være en bremsekloss i forhold til å få politisk gehør for en endring av betalingssystemet er de mange selskapene som er etablert for å kreve inn bompenger. Fagverold mener pengene som i dag brukes til lønn og administrasjon av selskapene heller burde gått til formålet de er tiltenkt, nemlig veibygging.

Høyre-ordfører Ove Vollan i Rissa mener forslaget vil være god distriktspolitikk. (Arkivfoto)