Her er de nye ferjene

Fra januar 2019 får du reise med batteridrevne ferjer over Trondheimsfjorden. FosenNamsos Sjø og Fjord1 setter inn til sammen fire nye batteriferjer i sambandene Flakk - Rørvik og Brekstad - Valset.
Samferdsel

Fosna-Folket viser deg tegninger av de nye ferjene som skal bygges og settes i drift til og fra Fosen fra 1. januar 2019.

I sambandet Brekstad - Valset legger Fjord1 opp til at 80 prosent av energiforbruket til ferjene skal komme fra elektrisitet, mens FosenNamsos sjø i sambandet Flakk - Rørvik legger opp til at 43 prosent av energiforbruket kommer fra elektrisitet for de nye ferjene.

Fjord1 og FosenNamsos sjø signerte kontrakten med AtB fredag. De to kontraktene har en samlet verdi på om lag 1,9 milliarder kroner.

LES MER: Signerte milliardkontrakt

LES MER: FosenNamsos sjø og Fjord tildelt milliardkontrakter

Flakk – Rørvik

  • Driftes av FosenNamsos Sjø fra 2019 til utgangen av 2028.
  • To nye batteriferjer med en kapasitet på 130 personbilenheter og 10 vogntog med last bygges.
  • M/F Trondheim (bygd i 1992 og gikk i sambandet fram til januar 2011) blir den tredje ferja i sambandet.
  • De to nye ferjene er sertifisert for 399 passasjerer hver. 250 har tilgang til bord ved sitteplass, men det vektlegges her ulike sittegrupper for å dekke alle reisendes ønsker og behov.
  • Passasjersalongen på de nye ferjene er plassert over bildekk og har 360 graders utsikt. I salongen er det 390 sitteplasser hvor 20 seter er tilrettelagt for funksjonshemmede. I tillegg er det 6 dedikerte plasser for rullestolbrukere. Passasjersalongen vil også ha lekerom for de minste reisende. Fergene vil ha stor kafeteria hvor det serveres mat og drikke i tillegg til automater når kafeteria er ubetjent.
  • Det vil være 220 V strømuttak ved bordene i salongen på de to nye ferjene samt trådløst internett.
  • Ferjekonseptet for de to nye ferjene er plug-in hybrid, med dieselgeneratorer for produksjon av strøm og batterisystem for mottak av strøm fra land. Det er planlagt å gå med så mye elektrisitet som mulig. Løsningen er samtidig robust slik at ferjen fortsatt kan gå om det blir strømbrudd og følgelig ikke får ladet. 43 prosent av energibehovet for å drive ferjene er planlagt skal komme fra elektrisitet. CO2-utslippet er planlagt til 3.487 tonn.
  • For å unngå sjøsprut på biler og bildekk er fartøyet utstyrt med et spesialdesignet sprutvisir

- Vi gleder oss veldig. Det er mange følelser knyttet til at vi kommer tilbake til Flakk – Rørvik, sier administrerende direktør Grete Fuglem Tennås i FosenNamsos Sjø etter at hun fredag signerte kontrakten med AtB.

Det betyr at FosenNamsos Sjø er tilbake og drifter sambandet Flakk – Rørvik. Gleden er stor i rederiet.

- Blir det en feiring nå når kontrakten er endelig signert?

- Det blir kake i dag, så får vi se, sier Fuglem Tennås.

Hun vil også gi ros til AtB for måten de har håndtert anbudene på.

- AtB har gjort en god jobb i anbudsprosessen, sier Fuglem Tennås.

Brekstad – Valset

  • Driftes av Fjord1 fra 2019 til utgangen av 2028.
  • To nye elektrisk drevne ferjer med en kapasitet på 50 pbe bygges.
  • Hver ferje er sertifisert for 195 passasjerer.
  • Ferjene skal ha plass til seks vogntog.
  • På de nye ferjene er det god beskyttelse mot sjøsprøyt på bildekk gjennom høye, tette skansekledninger og spesialdesignet sprutvisir.
  • Passasjersalongen er plassert over bildekk. Den har 360 graders utsikt. I salongen er det 178 sitteplasser hvor 20 seter er tilrettelagt for funksjonshemmede. I tillegg er det 4 dedikerte plasser for rullestolbrukere. Passasjersalongen vil også ha lekerom for de minste reisende.
  • Fergene vil ha kafeteria hvor det serveres mat og drikke. Utenfor betjent tidsrom vil det være selvbetjeningsløsning hvor reisende kan få kjøpt varm og kald drikke. Det vil være 220 V strømuttak ved bordene i salongen og gratis trådløst internett.
  • Om de reisende ønsker frisk luft er det 2 soldekk som er tilgjengelig for alle passasjerer.
  • I normal drift skal sambandet drives helelektrisk, men dieselgeneratorer om bord vil supplere med elektrisitet når det er nødvendig.
  • Det legges opp til at 80 prosent av energien ferjene bruker skal komme fra elektrisitet. Ferjene lades etter samme modell som en elbil når de ligger til kai mellom anløpene.

Starter anbudsprosess

Fjord1 har nå to ferjer under bygging i Tyrkia. Regionleder for ferje Odd Reidar Ormåsen forteller at det foreløpig ikke er klart hvem som skal bygge ferjene som skal trafikkere sambandet Brekstad - Valset fra januar 2019.

- Den prosessen starter umiddelbart etter sommeren. Vi går ut bredt. Verftet som har den beste kost-nytte-løsningen vinner anbudet, sier han.

- Takler uværet

Fjord1 satser på at 80 prosent av energiforbruket til de to nye ferjene i sambandet Brekstad - Valset skal komme fra elektrisitet.

- Dette er batteriferjer. I utgangspunktet skal de kun gå ved hjelp av elektrisitet, men vi har selvfølgelig backup-løsninger med dieselmotor. Ferjene lades etter samme prinsipp som en elbil. Ferja lades når den ligger til kai mellom hvert anløp. Det er en slags plug-in-løsning.

- Hvordan blir det å kjøre batteriferjer i et værhardt samband som Brekstad - Valset?

- Forskjellen med batteriferjer er at kraften kommer fra elektrisitet og ikke diesel eller annet. I anbudet var det krav til at ferjene skulle kunne gå i en vindstyrke på 23 sekundmeter. Det greier disse ferjene godt. Ferjene er tilpasset forholdene i sambandet og dette blir helt ideelt, sier Ormåsen.

LES OGSÅ: Signerte milliardkontrakt om ferjesambandene