Et drøyt halvår før Boreal tenker å sette inn ferja M/F Petter Dass i sambandet Brekstad – Valset er det klart at ferjekaia på Brekstad ikke vil tåle vekten av ferja.

Store skader

Fylkesdirektør samferdsel, Erlend Solem, har i dag tirsdag orientert formannskapet og planutvalget i Ørland om at Brekstad ferjekai er i en svært dårlig forfatning. En fersk rapport har avdekket store skader på kaia i sentrum av Brekstad. Blant innholdet i rapporten er følgende:

- Fyllingen ved kaia er ustabil og sårbar for erosjon da bunnen består av løsmasse og sand.

-Alvorlig armeringskorrosjon på betongdekket.

-Fenderverk er utslitt.

Konklusjonen er at dagens ferjekai har en beregnet levetid på tre til fem år dersom det settes inn livsforlengende tiltak.

- Blir dyrt uansett

I 2010 overtok fylket ansvaret for ferjekaiene fra staten. Den gang var det ingen som var klar over situasjonen for ferjekaia på Brekstad.

- Nå blir det dyrt for oss uansett. Det er sju måneder til anbudsperioden. Vi har kort tid, begrenset økonomisk handlerom, en stor jobb og ei stor regning foran oss, sa Solem til politikerne i Ørland.

HAR DU LEST DENNE? Navigerer mot samme bølgelengde i ferjestrid

Oddgeir Myklebust, som var sentral i arbeidet med sentrumsplanen for Brekstad og nå er rådgiver for miljøpakke Trondheim, supplerte Solem under orienteringen.

- Her det «brenner»

- Det er her på Brekstad det «brenner», sa Myklebust som hovedkonklusjon.

Etter å ha servert de dårlige nyhetene om tilstanden på dagens ferjeleie, så snudde fokuset til framtida. En kostbar utbedring av dagens ferjeleie med tanke på det som skjer i sambandet fra inngangen til 2019 er lite aktuelt. I stedet mente Solem man må tenke raskt og effektivt, for å se om et flunkende nytt ferjeleie kan stå ferdig på Brekstad til anbudsperioden som starter 1. januar 2019, om to og et halvt år.

Ønsker to mindre ferjer i 2017 - 2018

Boreal har anbudet på å drifte sambandet i årene 2017 og 2018. Det er allerede klart at ferja Petter Dass, som er tre ganger så tung som MF Ørland som ble skreddersydd til sambandet, ikke vil være aktuell for de to årene.

- Vi ser på mulighetene for en løsning der det driftes med to mindre ferjer enn Petter Dass. Men vi har begrenset handlingsrom juridisk og økonomisk, forklarte Erlend Solem.

- Krever ekstraordinære løsninger

Ordfører Tom Myrvold (H) i Ørland ser alvoret i situasjonen med tanke på driften i 2017 og 2018. Skal dagens ferjekai utbedres så vil det bety at sambandet må stenges i en periode på flere måneder mens arbeidet utførtes. En slik situasjon ønsker både fylket og kommunen å unngå.

- Situasjonen krever ekstraordinære løsninger. Dette kan påvirke oppdraget med kampflybasen, mente ordfører Myrvold.

Kommende torsdag skal formannskapet og planutvalget ha ekstraordinære møter, og vil da starte prosessen med å gjøre nødvendige vedtak i forhold til plassering og utforming av nytt ferjeleie på Brekstad.

Ønsker rask prosess

Så sent som i mai i fjor ble den nye sentrumsplanen for Brekstad vedtatt. I planen inngår flytting av dagens ferjekai. Ny oppstilling og nytt ferjeleie er planlagt lengre inn i bukta, blant annet med tanke på å frigjøre areal i sentrum.

Fylkesdirektør Solem forklarte at dersom Ørland kommune sørger for en rask prosess, så øker sannsynligheten for at et nytt ferjeleie står ferdig til inngang av 2019.

24. juni går klagefristen på anbudet for perioden 2019 til 2029 ut. Solem opplyser at man da vet hva slags ferjer som skal trafikkere sambandet fra 2019.

Vedtak er fattet

Blant lokalpolitikerne var det utelukkende positive og konstruktive tanker rundt mulighetene som følger med flyttingen av ferjeleiet. Også rådmann Snorre Glørstad i Ørland så positivt på behovet for raskt handling i saken.

- Vi skal bidra til en rask planprosess, og har allerede fattet vedtak, sa Glørstad med henvisning til den ferske sentrumsplanen. Allerede torsdag vil han komme legge fram for politikerne hva som nå er nødvendig av vedtak og ikke minst økonomi.

- En gavepakke til oss

- Dette er en gavepakke til oss, mente gruppeleder Therese Eidsaune (H) om saken. Opposisjonsleder Knut Ring (Ap) mente det som er gjort av feilskjær og feil beslutninger nå er historie man kan legge bak seg, og rette blikket framover.

Blant deltakerne på møtet var også Thor Bretting (H) som etablerte aksjonen for bedre ferjer i sambandet etter at MF Ørland ble erstattet av dagens to mindre ferjer. Også Bretting fant fram smilet da fokus i møtet ble rettet mot mulighetene dette åpner for utvikling av sentrumsplanene. At Solem også la fram at man nå jobber intenst for å finne to ferjer til sambandet i årene 2017 og 2018 blir svært godt mottatt i Ørland.

Fylkesdirektør Erlend Solem presenerte rapporten som beskriver store skader på ferjekaia i kystbyen. Foto: Skjalg Ledang
Lokalpolitiker og ferjeaksjonist Thor Bretting (H) fant fram smilet da mulighetene som åpner seg ble presentert. Foto: Skjalg Ledang
Alvorlige korrosjonsskader på betongdekket er blant skadene som rapporten påpeker. Foto: Skjalg Ledang