Planen inneholder blant annet forslag til en rekke tiltak både på fylkeskommunale og kommunale veger.

Foreslås vedtatt

Planen i sin helhet er lagt ut på Osen kommunes hjemmeside, men lister under her de foreslåtte tiltakene.

Det innstilles på at planen blir vedtatt som innstilt.

Tiltak på fylkesveger

Fylkesvegene ligger utenfor kommunens myndighetsområde, men de viktigste trafikksikkerhetstiltakene på fylkesvegen gjennom kommunen er likevel opplistet.

4.3.1. Gangfelt på FV 715 i Osen sentrum

Gående, deriblant barnehagebarn på tur, krysser regelmessig FV 715 ved avkjøringen til campingplassen. Krysset er svært uoversiktlig, og tiltak er nødvendig.

4.3.2. Gang- og sykkelvei gjennom Osen sentrum

Veien har blitt noe mer oversiktlig etter utretting av svingen ved Undlenda. Dette fører imidlertid til høyere fart, så det er fremdeles stort behov for gang- og sykkelvei på hele strekningen mellom Auto`n og butikken. Etter siste års bygging gjenstår nå strekningen fra krysset oppom kommunehuset, og frem til butikken.

4.3.3. Nordmelandsfossen

FV715 er trang og svingete ved Nordmelandsfossen, og spesielt på vinters tid er den trafikkfarlig. Det er fjellskjæring på oversiden og bratt helning mot elva på nedsiden av vegen.

4.3.4. Løsmasser i Leirsvingen

Fjerning av løsmassene i Leirsvingen vil forbedre sikten og fjerne farlig sideterreng.

4.3.5. Avkjørsel ved Godset

Avkjørselen ved Godset er pr i dag uoversiktlig og farlig og bør utbedres.

4.3.6. Utvidelse av veien, Kirkbakkan

Vegen ned Kirkbakkan er smal, og trafikale problemer oppstår med gående og syklende på vegskulder. En utvidelse av vegen gir bedre rom for trafikkavviklingen.

4.3.7. Lys på busslommer

På vinters tid kan det oppstå farlige situasjoner i og ved busslommene langs fylkesveien, samt at det kan virke «skummelt» for barn å oppholde seg ved holdeplassene. Det er derfor ønskelig å montere belysning ved alle bussholdeplassene langs fylkesveiene.

4.3.8. Busslomme på Strand

Det er ønskelig å bygge en busslomme på Strand, i tillegg til eksisterende busslomme ved skolen. For å favne flest mulig er området ved telekiosken sett på som mulig plassering.

4.3.9. Veglys

Det er ønskelig med nye veglys på to strekninger langs FV 715. Dette er fra avkjøring til skytterbanen på Åsegg, til Nylandet. Det andre strekket er fra Krommen til avkjøring Stein.

4.3.10. Utvidelse av vegbredden ved Nessaodden (FV1)

FV1 forbi Nessaodden er meget smal og uoversiktlig, og sideterrenget er farlig (bratt ned på utsiden, berg på innsiden). Prosjektet ble prioritert som nummer 1 av tiltak på fylkesveger på trafikksikkerhetsmøtet som ble arrangert av Statens Vegvesen i Osen den 01.11.2000.

4.3.11. Reduksjon av fartsgrensen Drageid – Sætervik (FV 5)

Det er ønskelig med 70- sone mellom Drageid og Angen, 50- sone mellom Angen og dagens 50- sone, og 30- sone i dagens 50- sone. Begrunnelsen for dette er at veien er mye brukt av store grupper gående til og fra Drageid i tillegg til fastboende og hyttefolk. Det ble i 2008 sendt en henvendelse til Statens vegvesen om reduksjon av fartsgrensen på strekningen.

Tiltak på kommunale veger

Hastigheten er gjerne lavere på de kommunale vegene enn på fylkesvegene. Det er derfor i hovedsak en annen type tiltak som prioriteres.

4.4.1. Rydding av trær og busker langs kommunale veger

God sikt er avgjørende for et trafikksikkert lokalmiljø. Grunneier er ansvarlig for at vegetasjonen på eiendommen ikke skaper trafikkfarlige situasjoner eller hindrer ferdsel eller vegvedlikehold. Grunneier må klippe hekk, busker og trær slik at alle trafikanter har god sikt. Dersom grunneier ikke selv fjerner vegetasjonen har kommunen ansvar for å sørge for at dette skjer.

4.4.2. Fartsdumper i boligfelt

Hastigheten på kjøretøy på kommunale veger i boligfelt bør være så lav som mulig, da man her har ganske mange «myke « trafikanter. Varig hastighetsreduksjon oppnås kun ved bruk av fysiske hindringer (fartsdumper). Det foreslås at det utredes om det bør plasseres fartsdumper i ett eller fler boligfelt.

4.5. Kontroll og overvåkning

4.5.1. Kontroller utført av Politiet

Politiet utfører regelmessig hastighetsmålinger, promillekontroller og kontroller av bilbeltebruk i nærområdet. Politiets kontrollvirksomhet er i utgangspunktet etatens eget ansvarsområde, og de mest trafikkerte strekningene prioriteres.

Trafikksikkerhetsutvalget mener at tilstedeværelse har stor forebyggende effekt, og ønsker på den bakgrunn hyppigere besøk i Osen utenfor normal arbeidstid. Det er også ønskelig med flere kontroller på Seter hvor det ofte oppleves at 50- grensen ikke respekteres.

4.5.2. Oppfølging av uforsvarlig kjøring

Lensmannen ønsker å bli orientert dersom det observeres uforsvarlig kjøring i Osen. Observasjonene kan gjerne dokumenters med bilde eller video. Personer som utviser farlig adferd i trafikken vil bli fulgt opp og prioritert ved kontroller.