- Jeg håper fortsatt at prosjektet kan realiseres som et fergeavløsningsprosjekt på 40 år, godkjent etter tunnelforskriften, sier fylkespolitiker Kirsti Leirtrø (Ap) til Fosna-Folket. Hun er sjøl med i arbeidsgruppa som i vinter og vår har jobbet med tunnelprosjektet som om det realiseres vil knytte øysamfunnene Storfosna og Kråkvåg til fastlandet.

OM SAKEN: Fortsatt håp om anbud for Storfosnatunnelen

De opprinnelige planene for tunnelen ble utarbeidet før dagens tunnelforskrifter ble vedtatt. Det var da snakk om en enfelts tunnel med en maksimal stigningsgrad på ti prosent. I dagens forskrift er maksimal stigningsgrad i undersjøiske tunneler fem prosent.

Risikoreduserende tiltak

I et notat om tunnelprosjektet skriver Statens vegvesen at det kan aksepteres større stigningsgrad enn fem prosent, men det vil kreve ulike former for risikoreduserende tiltak. Videre påpekes det at behovet for større stigningsgrad enn det forskriften tillater ikke kan begrunnes med økonomi, men at det må være eksempelvis geologiske forhold eller geografiske forhold som for eksempel at tunnelinnslag må tilpasses omgivelsene.

Vegdirektoratet avgjør

Når fravik fra forskriften er godkjent vil det være opp til Vegdirektoratet å avgjøre omfanget av risikoreduserende tiltak. Vegvesenet fraråder å lyse ut et prosjekt av denne typen på anbud før man har fått aksept for avvik fra forskriften og det er fastsatt risikoreduserende tiltak, da det vil være bortkastet arbeid for entreprenører å regne kostnad på et prosjekt som kanskje aldri blir godkjent. Staten vegvesen anbefaler derfor at stigningsgrad, antall felt og sikkerhetsutrustning avklares før en eventuell anbudsutlysning.

Jobber videre

- Vi finner det hensiktsmessig at de momentene Statens vegvesen påpeker blir avklart før en utlysning av prosjektet. slik Storfosnatunnelen AS har bedt om, sier Leirtrø. Av samme grunn blir saken derfor utsatt når fylkestinget møtes onsdag og torsdag denne uka.

- Nå vil arbeidsgruppa jobbe videre mot Vegdirektoratet for å få en avklaring, før vi tar stilling til saken, avslutter Kirsti Leitrø.