Såkalte fremmedlegemer som vikler seg inn i propellene eller vannjetene er et gjentakende problem for hurtigbåtene til FosenNamsos Sjø. Nesten uten unntak ender dette med innstillinger i sambandene.

Senest på tirsdag fikk hurtigbåten MS Terningen, som trafikkerer Trondheim – Brekstad – Kristiansund, en treplanke i vannjenten inne i havnebassenget i Trondheim. Dermed ble 16.30-avgangen innstilt, brannvesenet måtte leies inn for å fjerne planken, alternativ hurtigbåt måtte benyttes, drosjer ble bestilt for enkelte reisende og mannskapene måtte jobbe overtid. Etter at dykkere fra brannvesenet hadde løst problemet, kunne MS Terningen gå inn i sambandet igjen, men over én time forsinket.

– Dette er et stort problem, og skjer stort sett inne i havnene der «grumset» samler seg. Når det er mørkt, så ser vi ikke alltid at det eksempelvis dupper en planke i overflaten. Den kan så bli sugd inn i vannjeten, som gjør at det blir voldsomme vibrasjoner, og båten må stoppes for å få den ut, sier Arild Hoff, rederisjef i FosenNamsos Sjø.

Vannjeten kan i verste fall bli ødelagt.

– Skjer nesten månedlig

26. januar ble en 20 liters plastkanne sugd inn i vannjeten til MS Trondheimsfjord 1. Det førte til at 20.00-avgangen fra Trondheim mot Brekstad måtte kanselleres. Også da var det inne i havnebassenget i Trondheim at problemet oppsto.

– Hvor ofte mener du at dere får gjenstander i propellene eller vannjetene i havnene dere benytter?

– Det er nesten månedlig vil jeg si.

Skal ta opp problemet

Rederisjefen forteller at det oppstår slike problemer flere steder, men at det er i Trondheim at båtene oftest får gjenstander i motorsystemene. Hoff mener at særlig Trondheim havn, som er et interkommunalt havneselskap, må ta grep.

– Vi kommer til å ta opp problemet med havnemyndigheten for å finne løsninger som gjør at man unngår dette. Vi betaler årlig betydelige avgifter for å anløpe havnene, sier Hoff, og forklarer at det er fylkeskommunen som betaler havneavgifta, mens FosenNamsos Sjø betaler anløpsavgifta.

– Det er Trondheim havn sitt ansvar å sørge for at bassenget er ryddet. Det skal ikke være slik at det er vi som må oppdage dette hver gang. Vi varsler når vi ser gjenstander i havnebassenget, og det skal vi fortsette å gjøre, men Trondheim havn må ha rutiner utover dette og gjennomføre jevnlige sjekker. Om de har rutiner, så må disse gjennomgås, fastslår han.

– Beklagelig

– Vi er kjent med at det av og til er «rusk» i havnebassenget. Driftsavdelingen har en stående ordre om å ta en runde eller to i uka for å se etter og plukke opp søppel som flyter. Det er beklagelig hver gang det kommer noe i vannjetene, sier havnekaptein Svein Kåre Aune hos Trondheim havn.

Rederisjefen i FosenNamsos Sjø mener at det altfor ofte skjer at hurtigbåtene får fremmedlegemer i motorsystemene i havnebassenget i Trondheim.

– Vi har jevnlig kontakt med FosenNamsos Sjø, og det har vi hatt i mange år. Vi er klar over at det kan være en utfordring, men vi må bare erkjenne at det er utfordrende til enhver tid å opprettholde et fullstendig rent sjøområde. Vi er veldig åpen for spørsmål og innspill fra rederiet, sier Aune.

– Vi er avhengig av et godt samarbeid med båtene, og at de melder fra til oss når de ser noe. Når vi får slike meldinger, reagerer vi så raskt vi kan. Enten sender vi ut noen med båt eller plukker det opp fra land. Samarbeidet har vart lenge, og vi håper at båtene følger opp også, legger han til.

Byggeaktivitet

– Rederisjefen mener at rutinene deres må gjennomgås og at beredskapen må bedres. Hva tenker du om det?

– Vi har etablerte rutiner, som har fungert i mange år. Vi er godt kjent med at byggeaktivitet i området kan medføre at det det blir mer flytende forurensing i bassenget, sier havnekapteinen, som forteller at forsøpling fra byggeplasser i området rundt er tatt opp med ansvarlige.

– Bør dere sette i gang med flere tilsyn og skjerpe rutinene, slik at dette ikke skjer så ofte som det gjør nå?

– Dette tar vi opp med FosenNamsos Sjø ved første anledning, sier Aune, som verken vil svare ja eller nei på spørsmålet.

– Men vi er åpen for å se på våre rutiner for å gjøre vårt for å bedre situasjonen.

– Stor plage

Det er på langt nær kun det økonomiske aspektet som bekymrer FosenNamsos Sjø.

– Ikke minst så får dette forholdsvis store samfunnsmessige konsekvenser, og er en stor plage for de mange reisende, som blir utsatt for alle kanselleringene, avslutter Arild Hoff, rederisjef i FosenNamsos Sjø.

Les Fosna-Folkets Søppelhavet-saker:

Søppel skaper trøbbel for hurtigbåtene

Så lang tid tar det før søppelet brytes ned

Tonnevis med søppel langs Fosens kyst

Se lista over søppelet som drev i land på ett år

Stadig flere dyrearter plages av forsøpling

Her ligger MS Trondheimsfjord1 (til venstre) og MS Tyrhaug til kai i Trondheim. Foto: Magnus Okstad