- Jeg tror dette blir spennende, med flere og nye avganger, sier daglig leder Snorre Hvitsand i Air Norway.

Endringene i Ørlands-ruta kommer som en konsekvens av at Air Norway avslutter ruta mellom Fagernes og Valdres 31. mars neste år.

- Fagernes fikk ikke være med på kortbanenettet lengre, sier Hvitsand. Dermed vil det heller ikke være økonomisk mulig å opprettholde trafikken til og fra Fagernes.

- Tøft gjort

Hvitsand roser styret i Air Norway, som har sett muligheten til å satse sterkere på Ørlandet når Fagernes utgår. Han legger til at styret har et perspektiv på to-tre år i forhold til omleggingen av tilbudet. – Det er tøft gjort, sier Hvitsand.

SLIK VAR FJORÅRET: Dette flyselskapet tjente 8000 kroner i 2014

- Utfordringen ligger i at vi da går fra å ha to crew til ett crew. I tillegg så må vi tilpassse oss et felles europeisk regelverk for arbeids- og hviletidsbestemmelser fra februar, forteller Snorre Hvitsand.

Morgenrute fra Gardermoen til Ørland

Tidligavgangen fra Ørland blir som i dag mandag til torsdag, mens selskapet fra 1. april dropper denne på fredager. Nytt blir at man mandag til torsdag kan reise fra Gardermoen i åttetiden om morgenen fire dager i uka.

Mandager og onsdager legges det opp til en avgang fra Ørland i to-tiden om dagen, mens Air Norway fortsetter med å fly på ettermiddag og kveld torsdager, da selskapet har erfaring med at det er  reisedag for mange pendlere.

Weekendruta fra Ørland  via Gardermoen til Aalborg opprettholdes, men også her endres reisetidene, noe som gjør at reisende kommer tidligere fram til Danmark på fredager og slipper tidlig retur på søndager.

Svikt i sommer - sterk høst

- Hvordan ligger trafikkstatistikken an til å bli for året som snart er ferdig?

- Det blir nok noe dårligere enn i fjor. Fra mars til september var en dårlig periode, men i oktober og november ser vi at antall reisende tok seg opp til fjorårets nivå, sier daglig leder Hvitsand.

Hvitsand mener det først og fremst er Forsvaret som i mindre grad har benyttet seg av Air Norway i perioden med nedgang.

Håper på Forsvarskontrakt

- Forsvaret har lagt ut anbud på reiser mellom Ørland og Gardermoen. På nyåret skal vi i møte med Forsvaret, forteller han. Dersom man da får en avtale på plass mener Hvitsand det blir et viktig bidrag til flyruta framover.

HAR DU LEST DENNE? - Flyruta er ikke bare en sak for Ørland

Det er danske North Flying som operer flyruta for Air Norway, som ikke har egne fly.

Sårbar for kronekurs

- 80 til 85 prosent av våre utgifter betales i danske kroner eller Euro. Med den lavere norske kronekursen taper vi 1 til 1,5 millioner kroner i året, sier Hvitsand. Det betyr at dersom kronekursen hadde holdt seg på samme gode nivå som tidligere, så ville Air Norway gått med overskudd selv om myndighetene fortsatt ikke har tatt ruta mellom Ørland og Gardermoen inn på kortbanenettet.