Det var et forslag fremmet av Kirsti Leirtrø (Ap) fra Ørland, på vegne av Ap, Sp, SV og MDG, som fikk flertall.

Vedtaket

I vedtaket står å lese:

«Fylkestinget gir fylkesrådmannen mandat til å gå i dialog med Møre og Romsdal fylkeskommune med formål om å få omdisponert båtmateriellet i dagens hurtigbåttilbud for å kunne styrke kapasiteten Trondheim – Brekstad.

Dersom det oppnås administrativ enighet om en løsning skal denne forelegges Fylkesutvalget for politisk behandling før en forpliktende avtale kan inngås.

Dersom det ikke oppnås en avtale om omdisponering av båtmateriellet, kommer administrasjonen tilbake med en ny sak med andre alternative løsninger.

Det vises forøvrig til vedtak i sak 60/15 hvor komiteen har bedt om en egen samferdselsstrategi for Øyregionen. Komiteen ber også om at administrasjonen vurderer innspill og ruteplanlegging fra Trondheimfjords pendlerforening.»

Ga rom for flere løsninger

– Fylkesrådmannens innstilling ga rom for flere løsninger som vi har gått gjennom. Denne saken kom opprinnelig opp etter at Møre og Romsdal fylkeskommune ikke lenger ville være med å dekke opp sin andel til Kystekspressen. Vi håper i første rekke at dette kan løses, sier Kirsti Leirtrø til Fosna-Folket.

Hun sier det nå også er nytt det at Øyregionen får sin egen samferdselsstrategi.

– De skal ikke stå i fare for å miste sitt båttilbud?

– Nei, båttilbudet til og fra Hitra og Frøya er ikke bare viktig når det gjelder Trondheim, men også for Fosen. En omdisponering av båtmateriellet, ved at man setter inn mindre båter på ruter der det reiser færre, kan bli en løsning, sier Leirtrø.

Frykter kø over nyttår

Torhild Aarbergsbotten (H) frykter det at deres forslag ble nedstemt, vil gi problemer over nyttår.

– Jeg mener vi hadde et forslag som ville løst køproblematikken til og fra Brekstad, og den vil vi møte allerede over nyttår. Nå frykter vi at denne saken vil dra ut i tid, før det fattes et endelig vedtak, sier Torhild Aarbergsbotten.

– Nei, båttilbudet til og fra Hitra og Frøya er ikke bare viktig når det gjelder Trondheim, men også for Fosen. En omdisponering av båtmateriellet, vet at man setter inn mindre båter på ruter når det reiser færre, kan bli en løsning, sier Kirsti Leirtrø. Foto: Snorre Berg