Bakgrunnen for at saken er kommet på dagsordenen, er dagens hurtigbåttilbud mellom Trondheim og Brekstad nærmer seg kapasitetsgrensen på enkelte avganger.

Vil bli enda flere reisende

Det opplyses i saksframlegget at dette gjelder både enkelte av Kystekspressens avganger samt enkelte avganger med pendlerbåten som kun trafikkerer på strekningen mellom Trondheim og Brekstad.

Dette har resultert i gjenstående passasjerer. En opptrapping i anleggsvirksomhet på kampflybasen på Ørlandet til neste år, forventes videre å føre til en stor vekst i antall reisende. Dagens ruteoppsett vil ikke ha kapasitet til å håndtere denne veksten.

I forbindelse med kampen for å få lagt den nasjonale kampflybasen til Ørland ble det signalisert økt transportkapasitet mellom Trondheim og Brekstad.

Foreslår å omdisponere båtmateriellet

I fylkesrådmannens innstilling til vedtaklyder blant annet som følger:

«Fylkestinget gir Fylkesrådmannen mandat til å gå i dialog med Møre og Romsdal fylkeskommune med formål å få omdisponert båtmateriellet i dagens hurtigbåttilbud slik at Trondheim – Brekstad kan betjenes med 2 store båter og 3 avganger hver vei i tidsrommet 07.00-09.00 og 15.00-17.00. I forhandlingene skal etableringene av ekspressavganger for å opprettholde et dagsturtilbud mellom Kristiansund – Trondheim og Frøya – Trondheim vurderes.

Samlet kostnadsramme for løsningen skal ikke overstige 15 millioner kroner pr. år. Dersom det oppnås administrativ enighet om en løsning skal denne forelegges Fylkesutvalget for politisk behandling før en forpliktende avtale kan inngås.

Dersom det ikke oppnås en avtale om omdisponering av båtmateriellet som Fylkestinget kan akseptere, vedtar Fylkesutvalget subsidiært at det skal etableres et lavpris busstilbud mellom Trondheim og Brekstad, parallelt til hurtigbåttilbudet. Økonomisk ramme for busstilbudet settes til inntil 3,5 millioner kroner pr. år.»

Saken skal sluttbehandles under fylkestingets samling 16. og 17. desember.

Reagerer med vantro

Forslag om å vurdere hurtigbåttilbudet til Hitra og Frøya- regionen, har ført til sterke reaksjoner på øyene.

«Lokalpolitikerne reagerer med vantro, og det samme gjør leserne av lokalavisa. Debatten raser nå under saken om fylkesrådmannens forslag om endringer i hurtigbåt-tilbudet på Kystekspressen, noe som kan føre til at anløp på Sandstad blir lagt ned. I dag (onsdag) møtes Komite for kollektivtrafikk og regional utvikling i Sør-Trøndelag fylkeskommune for å diskutere forslagene», skriver avisa Hitra-Frøya.

- Sosial segregering

Høyres Torhild Aarbergsbotten liker dårlig fylkesrådmannens skisserte alternativ med å supplere buss til og fra Brekstad.

- Dette blir en form for sosial segregering, hvor buss blir billigalternativet til båt.

- Har du selv kjent opplevd mangelen på kapasitet?

- På enkelte avganger på ettermiddagene er det et stress å nå fram i riktig god tid for å sikre seg plass. Noen må gjøre med dette, når man vet at presset vil bli enda større, sier Torhild Aarbergsbotten som sier hun også forstår godt at de på Hitra og Frøya frykter for sitt tilbud.

Torhild Aarbergsbotten framhever at de i forkant av kampflybasevedtaket i 2012, ble gitt klare og tydelig uttrykk for at særlig hurtigbåttilbudet skulle styrkes til og fra Brekstad.

- Vi skulle få flere avganger og raskere båter. Målet var at en skulle legge til rette for arbeidspendling både til og fra Brekstad. Da lyder det særdeles merkelig at en nå foreslår økte priser og buss for båt, for å redusere antall reisende, sier Aarbergsbotten.

Alternativt forslag

Aarbergsbotten har utarbeidet et alternativ til vedtak som vil komme opp som forslag fra Høyre under komitebehandlinga. Det lyder:

«Fylkestinget slutter seg til AtB sitt løsningsalternativ under pkt. 8 Anbefalinger i notat som vedlegg til sak om Kapasitetsutfordringer for hurtigbåttilbudet Trondheim – Brekstad. Trondheimsfjord 1 erstattes med nytt fartøy som trafikkerer strekningen Sandstad – Kristiansund. Det vurderes å kutte enkelte avganger som har dårlig trafikkgrunnlag, slik som AtB anbefaler.

Fylkestinget ber om at AtB anskaffer bestillingssystem for forhåndsbestilling av billetter og betaling, for å sikre forutsigbarhet i reisetilbudet, som et strakstiltak. I tillegg må det arbeides videre med muligheter for innleie av annet fartøy som kan benyttes på strekningen Kristiansund – Sandstad i påvente av ferdigstilt nybygg. Kapasitetsbehovet i en overgangsfase bør så langt det er mulig løses med båt, for at det fortsatt skal være mulig med arbeidspendling Trondheim – Brekstad/ Brekstad – Trondheim.

Fylkestinget erkjenner den store aktiviteten i Øyregionen, og finner det viktig å legge til rette for gode kommunikasjoner internt i Sør-Trøndelag så vel som mellom de to nabofylkene med mål om økt utvikling i den midt-norske regionen.»