Sør-Trøndelag fylkeskommune, nå først Komite for kollektivtrafikk og regional utvikling, skal se på hvordan man kan møte den økende trafikken på hurtigbåt mellom Brekstad og Trondheim.

«Uspiselige» alternativer

Ett av forslagene går på at en mulig løsning kan være å omdisponere båtmateriellet i dagens hurtigbåttilbud, slik at Trondheim – Brekstad styrkes mot at hurtigbåttilbudet til Hitra og Frøya-regionen vurderes.

Av de alt seks ulike alternativene som er skissert, er Tom Myrvold klar på at tre er å se på som uspiselige sett fra Ørland kommunes side:

1. «Strutse-alternativet», der dagens tilbud videreføres.

5. «Pris-alternativet», der prisene økes for å holde etterspørselen nede.

6. «Kompromiss-alternativet», der STFK etablerer et parallelt lavpris busstilbud.

– Ordføreren på Hitra har rett

– Alle disse alternativene medfører betydelig redusert tilbud til kommunens eksisterende brukere av hurtigbåt. De blir skviset ut av nyskapt trafikk enten gjennom å bli stående igjen, betydelig økte priser eller bli få et tilbud som ingen lokalt har tro på, framholder Myrvold.

Tom Myrvold sier alle forslagene medfører redusert tilbud for noen på en eller annen måte og resultatet er at en blir satt opp mot hverandre

– Ordføreren på Hitra har rett i at kystkommunene blir satt opp mot hverandre. Saken blir rotete når forutsetningene ikke er klarlagt. Noe må imidlertid gjøres. Å ikke gjøre noe eller øke priser vil medføre store negative effekter på eksisterende reisende, sier Myrvold.

Myrvolds forslag

Myrvolds forslag til løsning er følgende:

1. Politisk må det avklares rammene for styrking før en går inn på løsningen. 15 millioner kroner i økte rammer tilsvarer økte inntekter i forhold til det som lå til grunn for dagens anbud.

2. Politisk må det også avklares om klimamål skal være et absolutt krav som betyr kutt i ruteopplegg eller gjør det umulig å øke frekvens og være til hinder for gode løsninger for ferje og hurtigbåt.

3. Politisk må det avklares prosess frem til forslag løsning. Kommuner må også inn her. Det vil si at AtB, STFK, MRFK, FosenNamsos Sjø, Ørland kommune og andre berørte kommuner må sette seg rundt samme bord i stedet for å gi hverandre deloppgaver og legge forskjellige tolkninger av premisser til grunn. Nytt forslag fremmes i løpet av januar/februar basert på beslutning om rammer og forutsetning om klimautslipp.