- Den klagen vi mottok i dag gjalt hastighet, opplyser utbyggingssjef  i Forsvarsbygg kampflybase Jens Levi Moldstad.

Entreprenøren Tore Løkke AS tviler på at deres lastebilsjåfører bryter fartsgrensa i 30-sonen på Uthaug. De påpeker at de har stort fokus på at det skal kjøres forsiktig gjennom tettbygde strøk.

Sanering

Årsaken til den økte tungbilkjøringen gjennom 30-sonen på Uthaug, er saneringen av det tidligere brannøvingsfeltet på Ørland flystasjon. Ifølge Forsvarsbygg ble det tidligere brukt brannskum som inneholdt miljøgiften PFOS på feltet. Dette har gjort at jordmassene har blitt forurenset.

«Forurensede masser kjøres med lastebiler til kaia ved Uthaug for omlasting til videre transport med båt derfra», skriver Forsvarsbygg i en pressemelding.

Massene skipes fra Uthaug og til et godkjent deponi i Drammen.

Skytteltrafikk

Saneringen av brannøvingsfeltet på flystasjonen har nå pågått i rundt fire uker.

- Nå holder vi på og fyller den fjerde båten med masser. Det er kun når båtene ligger til kai på Uthaug at vi kjører, og da er det intensiv kjøring. Vi bruker en 12-14 timer på å fylle en båt, men dette kommer blant annet an på hvor stor båten er. Så kan sjåførene også bruke opp kjøretida si, og da må de hvile før de fortsetter, forklarer prosjektleder Magnar Sydskjør i Tore Løkke AS til Fosna-Folket torsdag.

Kjøringen foregår med andre ord intensivt i perioder, mens det ikke pågår kjøring når det ikke er noen båt å transportere massene til. Molstad i Forsvarsbygg forteller at det normalt er ett anløp per uke og to på det meste.

«Ved hvert anløp blir det cirka 100 lastebillass. Noen båter er større, og da blir det noen flere lass», forklarer Molstad.

Massetransporten skal etter planen pågå frem til påsketider.

Massene kjøres til og lastes over i en båt på havna på Uthaug. Foto: Erik Eikebrokk

Lover trafikksikkerhetsfokus

Så langt har Forsvarsbygg mottatt to klager på tungbiltransporten. Molstad påpeker at de har fokus på trafikksikkerheten.

- Vi har poengtert at entreprenøren må få sjåførene til å kjøre forsiktig. De må kjøre etter fartsgrensen og utvise aktsomhet. Det er tydeligvis noen som har opplevd at det ikke har vært sånn, og da er det bare en ting å gjøre: Å be sjåførene utvise ytterligere aktsomhet, sier han.

Moldstad understreker også at det er etablert fartsdumper i boligstrøket på Uthaug nettopp for å forebygge høy hastighet.

Ber dem ringe politiet

Prosjektleder Sydskjør i Tore Løkke AS mener at firmaets sjåfører kjører innenfor fartsgrensa.

- Vi har hatt fokus på trafikksikkerhet hele tida på dette prosjektet. Vi har blant annet hatt møte med dem som kjører. Om noen klager, så bør de ringe politiet og få dem til å ha fartskontroll. Det kan se fort ut når du sitter i veikanten eller i huset og ser en lastebil som kommer i 20-30 kilometer i timen. Vi mener imidlertid at vi ikke har kjørt for fort. De fartsdumpene der går det nesten ikke an å kjøre over med fullastet lastebil i mer enn 20 kilometer i timen, sier han.

Sydskjør påpeker at han ikke kan vite hvordan hver enkelt sjåfør kjører til enhver tid, men han understreker at det ikke skal stå på trafikksikkerhetsfokuset.

- Når vi kjører så mye gjennom boligstrøk, er vi også veldig eksponert for klager, legger han til.

- Personbiler er verst

Petter Ulriksborg bor ved den omtalte 30-sonen på Uthaug. Han opplever ikke tungtransportene som det største problemet.

- Generelt er fortkjøring i den 30-sonen et problem, men jeg mener personbilene er verst. De flyver av og til over fartsdumpene. Det er rett som det er at det er råkjøring oppover veien, og da har de ikke en mulighet til å stanse dersom det skulle være barn i veien. Politiet bør absolutt holde en fartskontroll her. Jeg kan ikke huske sist de hadde det. En kontroll kan ha en effekt en liten stund, mener Ulriksborg.

Prosjektleder Sydskjør i Tore Løkke AS sier de har stort fokus på trafikksikkerheten. Foto: Erik Eikebrokk

Les mer: Har ordrereserver på 130 mill. så langt i år.