- Basert på det planlagte gjennomsnittlige flymønsteret (høyde, fart, belastning, sortielengde etc.) er det av Kampflyprogrammet beregnet en gjennomsnittlig flytimepris på 110.000 kroner. Denne prisen dekker direkte henførbare kostnader som drivstoff, forbruksartikler, løpende vedlikehold og reservedeler, svarer underdirektør Ann Kristin Salbuvik i Forsvarsdepartementet.

Norge fikk i november levert sine første tre F-35 til Norge.

Nå er silhuetten av de nye kampflyene synlige i lufta over Fosen, og mulig å høre regelmessig.

Kampflyprogrammet anslår at flykostnadene vil reduseres jo flere fly som er i drift.

Timespris

I 2008 besluttet Norge at etterfølgeren til F-16 skulle være F-35 Lightning II. I 2012 ble de første flyene bestilt fra den amerikanske produsenten.

Høsten 2012 skrev mange norske medier at de nye kampflyene trolig ville bli dyrere i drift enn F-16 og kanskje koste så mye som 130 000 kroner per flytime.

Til sammenligning anslo Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) at den tekniske driften av å fly F-16 i 2012 kostet anslagsvis mellom 60 000 og 70 000 kroner timen.

I oktober sa generalmajor Morten Klever, sjef for det norske kampflyprogrammet, følgende til Fosna-Folket

-Selv om F-16 er videreutviklet og har fått inn ny teknologi fortløpende, er vi kommet til et tidspunkt der det ikke er teknologisk eller økonomisk forsvarlig å fortsette å oppgradere gamle fly.

Faste kostnader

Salbuvik understreker at den gjennomsnittlige flytimeprisen på 110 000 kroner per flytime med F-35 bare dekker de direkte kostnadene.

- Det er ikke beregnet personellkostnader, materiellslitasje, eiekostnader, våpen eller andre former for indirekte kostnader i denne prisen, svarer pressevakten.

Kostnadene ved å fly består både av langsiktige kostnader som ligger ved lag over lang tid og derfor ikke påvirkers stort av endringer i flybruk, og i tillegg kommer variable kostnader som endres mer med bruk.

- Flytimekostnaden består både av variable og faste komponenter. I det korte perspektiv et det kun drøyt 30 prosent av kostnaden som er variabel og dermed vil følge aktiviteten rimelig analogt. De faste kostnadene vil være bundet til flerårige kontrakter og dermed ikke være like følsomme for endringer i aktivitet i det korte perspektiv, skriver Salbuvik.

- Blir billigere

Kostnadsoverslaget fra kampflyprogrammet bygger på kampflyprogrammets siste usikkerhetsanalyse. Den ble gjennomført våren 2017.

- Etter hvert som mer grunnlagsdata foreligger og vedlikeholdsorganisasjonens modenhet øker, vil usikkerheten også reduseres, skriver Salbuvik.

- I tillegg forventer vi at kostnaden for hver flytime vil reduseres når flere fly kommer i drift og etterhvert som vedlikeholdsorganisasjonen er fullt etablert og etter hvert optimalisert for effektiv drift.

Målsetningen til kampflyprogrammet er at driftskostnadene for F-35 skal reduseres med 30 prosent gjennom endringer både organisatorisk og teknisk ifølge Ann Kristin Salbuvik.