Kaia var for lav for den høyeste hurtigbåten. Dette medførte at stigningen på landgangen, som går mellom kaia og hurtigbåten når båten ligger til kai, ble for bratt for rullestolbrukere. Kravene til universell utforming var dermed ikke oppfylt.

- Stor høydeforskjell

Prosjektleder Roger Lund i Ørland kommune forklarer at det har vært en kompleks sak å tilpasse kaia til alle hurtigbåtene.

- Det er relativt stor høydeforskjell på hurtigbåtene som anløper Brekstad. Kaia må dermed tilpasses mange båttyper, påpeker han.

25 centimeter høyere

I planleggingsfasen ble høydeforskjellen mellom hurtigbåtene tatt med i beregningen. Det ble imidlertid ikke forskjellen på lastet og tom båt.

- Vi gjorde høydemålingene i Trondheim når båten var lastet, forklarer prosjektleder Lund.

Men når hurtigbåten ikke er lastet, er den cirka 25 centimeter høyere. Dermed ble stigningen på landgangen fra en tilnærmet tom hurtigbåt og ned på den nye kaia på Brekstad, for bratt. Problemet gjelder kun for de høyeste båtene, og ikke for de minste.

- Nykaia passet alle de andre båtene, men ikke de største, forteller prosjektlederen.

Bygger forhøyning

Det var først da nykaia var på plass i fjor høst, at problemet ble oppdaget. Nå er man i sluttfasen med å lage en forhøyning på 53 centimeter inne i den nye hurtigbåtkaia på Brekstad.

- Vi bygger opp kaia litt slik at stigningen på landgangen ikke blir så bratt og tilfredsstiller kravene for universell utforming for alle båttyper. Med 53 centimeter har vi tatt i litt, forteller prosjektlederen.

Hele prosjektet med nykaia har ifølge Lund en kostnadsramme på over 20 millioner kroner. Prosjektlederen anslår at merarbeidet med å tilpasse kaia til kravene om universell utforming, vil få en prislapp på rundt 100 000 kroner. Lund forteller at dette ikke er hovedårsaken til at kostnadsrammen på prosjektet har sprukket.

- Det ble betydelig mer arbeid med fundamenteringen inne i Brekstad havn, forklarer han.

Dette staget fikk seg en ordentlig trøkk da ferja Frafjord deiset inni. Foto: Alexander Killingberg

700 000 kroner

Ikke lenge etter at planleggingsbommen ble kjent, ble vondt til verre for den nye hurtigbåtkaia. Den 21. desember fikk bilferja Frafjord tekniske problemer inne i havnebassenget og kjørte rett inn i deler av hurtigbåtkaia. Et stort jernstag, som går mellom nykaia og land, ble ødelagt. Noen braketter og hjul på kaia fikk seg også en hard påkjenning. Prosjektleder Lund anslår reparasjonskostnadene til rundt 700 000 kroner.

- Dette er en forsikringssak, påpeker han.

- Fleksibel

Til tross for en trøblete start, mener Lund at Brekstad nå får hurtigbåtsambandets mest fleksible kai.

- Det er også tatt hensyn til at man kan ligge med to båter her samtidig, sier han.

Lund anslår at nykaia nå kan være klar til bruk tidlig i februar.

Bildet viser noen av skadene kaia ble påført av ferja Frafjord 21. desember i fjor. Foto: Alexander Killingberg