- Dette sikrer jevn og stabil produksjon dette året. Prosjektene vil holde 70 personer i sving på verftet. En betydelig del av disse er egne ansatte, forklarer produksjonssjef Arnar Utseth ved Fosen Yard til Fosna-Folket.

Rissa-verftet har nå 105 ansatte, og arbeidet med merdene vil sikre jobb til en stor del av arbeidsstokken i år. Ombyggingsprosjekt og verkstedsoppdrag kan bidra til å holde resten av staben i sving.

- Overlapper

Det var 4. desember i fjor at nyheten om at Rissa-verftet skal bygge én pilotmerde for Midt-Norsk havbruk ble sluppet. Byggingen av denne er allerede i gang på Kvithylla. Det ble samtidig kjent at Fosen Yard hadde opsjon på bygging av ytterligere tre merder i 2018. Nå er det klart at byggingen av disse også blir realisert.

- Totalt fire merder blir bygd på Fosen Yard i 2018. Prosjektene vil overlappe hverandre. Man starter eksempelvis på den andre merda før man er ferdig med den første. Den første merda leveres i mai i år, mens den siste skal være ferdig innen utgangen av året, forteller prosjektleder Steingrim Holm i Midt-Norsk havbruk.

Skissen viser hvordan pilotmerda skal se ut. Ifølge Midt-Norsk havbruk vil de fire merdene ha likedan konstruksjon. Foto: Midt-Norsk havbruk

- 300 i arbeid

For skipsverftet på Kvithylla i Rissa har bygging av merder nå blitt ett av tre satsingsområder sammen med nybygg av skip samt ombyggings- og verkstedsoppdrag. Verftet gikk konkurs i 2015, men er nå i full sving igjen. I desember ble ombyggingen av storferja MS Stavangerfjord ferdigstilt, og for øyeblikket pågår ombyggingen av MS Bergensfjord. På det meste kan 300 personer være i sving på verftet på nyåret, har verftsdirektør Anders Straumsheim anslått. I tillegg er hurtigruteskipet MS Vesterålen nå inne for et 22 dagers verkstedsopphold.

Trygg på Fosen

Byggingen av pilotmerdene vil i tillegg sikre stabilitet og forutsigbarhet gjennom hele året.

- Byggingen av de fire merdene på Fosen har en samlet verdi på 120 millioner kroner, opplyser Holm i Midt-Norsk havbruk.

Selv om Fosen Yard aldri har bygd havbruksmerder før, har Midt-Norsk havbruk full tiltro til at Rissa-verftet mestrer oppgaven.

- Konstruksjonsmessig er merda ganske lik en båtkonstruksjon. Vi er trygge på at Fosen vil gjøre en god jobb. Det er jo derfor vi har valgt dem. Det som blir spennende, er hvordan merdene vil fungere i drift, påpeker Holm.

Delvis lukket

Pilotmerdene har fått navnet Aquatraz og er en delvis lukket laksemerd. Den første merda vil bli satt i produksjon på en lokalitet ved Gjøa, mens de tre andre skal i drift i Nærøy.

- Fosen Yard har lenge jobbet målrettet for å bli en underleverandør til havbruksnæringen, og det er derfor en milepel og spesielt gledelig at verftet nå er valgt som leverandør for pilotmerdene for MNH-Produksjon AS.  Kontrakten vil sikre mange arbeidsplasser i tiden fremover på Kvithylla, sier verftsdirektør Anders Straumsheim i en pressemelding.