BT Signaal opplyser at feilmengen av målinger på autopass på Flakk og Rørvik er på 0,13 prosent. Det mener fylkesdirektør for samferdsel i Sør-Trøndelag, Erlend Solem, er å anse for et lite problem.

- Men, nå mener pendlerforeninga at problemet er mye større. Vi går derfor inn i dette med et åpent sinn og inviterer alle parter til bordet, for å forsøke å få et riktig bilde, sier Erlend Solem.

Flere parter

Han påpeker at det er to parter mellom fylket og BT-Signaal. BT-Signaal krever inn ferjebillett på vegne av Fjord 1, mens det er Statens vegvesen som har autopass-systemet.

- Feilmengden på 0,13 prosent, hvilket tidsrom er det for? Hele perioden siden autopass ble innført?

- Det vet jeg ikke. Det er bare en uttalelse vi har fått. Nå blir det møte der vi skal gå ordentlig inn i saken. Håpet er at vi skal komme ut med en felles oppfatning.

Utfordringer tidligere

- Det har vært klager på feilmålinger i flere år?

- Jeg er enig i at det var vesentlige utfordringer i starten i 2010 da autopass-systemet ble innført, sier Solem, men påpeker at systemet er oppgradert og at det som nå står på Flakk og Rørvik er tredje generasjons system. Han peker også på at Fjord 1 har fått kompensert en del på grunn av feil i starten.

Så kommer dette med feil opp igjen fra Fosen Pendlerforening nå.

Innføres på Brekstad-Valset

- Vi skal dykke ned i dette så fort dom mulig og gjøre det vi kan for å få til et møte før jul, sier samferdselsdirektøren.

Det er vedtatt at autopass-ordning skal innføres på alle store ferjesamband i Norge fra 2019.

Brekstad-Valset vil få en litt annen løsning på selve bommen enn det Flakk-Rørvik har, men systemet blir det samme.