- Bare fra juni til oktober i år ble sønnen trukket 1897 kroner for mye, sier Vårum. Ved å be om utskrift og studere dem kan man blant annet se at det er trukket dobbelt med noen sekunders mellomrom flere ganger.

- Jeg sender en mail når jeg oppdager feil. Det har jeg holdt på med de siste to årene. Jeg går alltid igjennom utskriftene, sier Vårum.

God service

Han påpeker at servicen er upåklagelig fra bru- og tunnelselskapet når han klager.

- Jeg får alltid svar. Ofte er jeg trukket med henger, selv om jeg ikke har kjørt med henger, sier han som tror årsaken kan være at når det er regn, eller slaps drar bilen med seg en «sky» av regn/slaps og autopass-systemet klarer ikke å registrere det, men tolker at bilen er over seks meter. Det vil si har en henger bak.

Vil anmelde

Leder i pendlerforeningen, Harald Fagervold mener at så lenge dette har pågått over lang tid og ingenting blir gjort for å rette det opp, er det svindel.

- Dette vil jeg kalle svindel. Jeg har vært i kontakt med Knut Sundet i Fosenvegene for å høre hvem som har ansvaret. Jeg kommer til å anmelde dette, sier Fagervold.

Han mener det er svært liten grunn til å tro at dette er bare noe som gjelder Vårum og sønnen hans. Han fikk dermed tilsendt utskrift fra sine egne passeringer for å sjekke dem.

- En rask gjennomgang viste at jeg er krevd for 948 kroner for mye hittil i år. Det er en feil på 14 prosent. Flere av passeringene var trukket med få minutters mellomrom, sier Fagervold som ikke drar over fjorden ofte.

Pendlet hele livet

Kjell Arne Fossbakk har 30 års pendlertilværelse bak seg.

- Dette problemet har vi hatt helt siden starten med autopass, sier han.

Ferjestrekningen Rørvik-Flakk har vært prøveprosjekt for innkrevning med Autopass i mange år. Foto: Sigrun Overland

Det er snakk om dobbeltpasseringer blant annet.

- Autopass-systemet stoler ikke på brikken og det blir derfor tatt et bilde av bilen bakfra etterpå. Så må man betale for to passeringer. Når det er regn eller sludd blir det av og til registrert at du kjører med henger. Jeg har også opplevd å bli trukket for vogntog, selv om jeg kjører en personbil, sier Fossbakk.

- Hvor ofte oppdager du feil?

- Det varierer veldig. Nå siste måned ble jeg trukket feil tre ganger.

Fossbakk har imidlertid blitt flink til å ta sine forholdsregler for at det skal bli minst mulig feil. Han kjører alltid sakte gjennom autopass-bommen og passer på at det ikke ligger en bil helt inntil.

- En bil som ligger veldig nær når autopass-bommen passeres kan bli registrert som henger, forklarer han.

- Hender det at du blir trukket for lite noen ganger?

- Det er svært sjelden. Det tror jeg bare har skjedd en håndfull ganger på alle årene vi har hatt autopass, sier han.

Fossbakk sier mange av pendlerne er klar over problemet og det har vært snakket mye om det på ferja.

Vanskelig å få svar

Fosna-Folket tar en telefon til Kåre Inge Viken hos Statens vegvesen for å få svar på hvorfor autopass-systemet tilsynelatende ikke klarer å måle riktig lengde i mange tilfeller.

Han henviser til Fjord 1 eller eier av utstyret som er Sør-Trøndelag fylkeskommune.

Fjord 1 har avtale med bru- og tunnelselskapet BT Signaal.

Vi ringer bru- og tunnelselskapet for å spørre om hvilke rutiner de har for å varsle videre når det kommer klager på feil innkrevninger.

En dame svarer og lover at en som kan svare på dette ringer oss opp igjen. Noe som ikke skjer.

En ny telefon ei uke senere får Fosna-Folket beskjed om at det skulle kommet ut en pressemelding om dette. Noe vi ikke har fått. Vi får ytterligere et par telefoner, men ingen som kan gi svar på hvilke varslingsrutiner selskapet har.

Til sist får vi beskjed om at Fjord 1 skal ringe oss opp og svare på dette. Avtalen var at vi skulle få beskjed før lunsj mandag.

Fosna-Folket har fremdeles ikke hørt noe fra Fjord 1.