- Det foreslås at overgang fra buss til båt, og fra båt til buss, fjernes. Det betyr at de som tar båt fra Brekstad til Trondheim i dag, må betale billett til buss innenfor Stor-Trondheim. For de som har periodekort og som er avhengig av buss videre i Trondheim, vil det bety en ekstra kostnad på 760 kroner i måneden, sier Torhild Aarbergsbotten (H) fra Ørlandet, som er fylkespolitiker i Hovedutvalget for transport i Trøndelag fylke.

Alle kommunene ble spurt om sine innspill til ordningen for kollektivtrafikken. I utkastet de uttalte seg til manglet forslaget om å fjerne gratis overgang mellom buss og båt.

Prisbyks

- Da vi jobbet med å få på plass kampflybasen på Ørland, ble det gjentatt i mange festtaler at fylkeskommunen skulle legge til rette for arbeidspendling til og fra Trondheim fra Brekstad, sier Aarbergsbotten.

På vegne av Høyre og Fremskrittspartiet fremmet hun derfor forslag om at gjeldende ordning med en sone gratis buss videreføres i transportutvalgets møte denne uka.

Forslaget støttet kun Pensjonistpartiet, og fikk dermed ikke flertall i komiteen.

- Jeg tror neppe at de som er pendlere i dag opplever at ord følges av handling, når en opplever at båtene blir stadig mer fulle, og at det vil koste nesten 4 200 kroner for å komme seg til og fra jobb i måneden, sier hun og refererer da til de som tar både buss og båt som del av samme reise.

Ikke fått uttalt seg

Det er AtB som har utarbeidet et utkast til ny takst- og sonestruktur etter prinsipper utarbeidet av det nye fylket som trer i kraft ved nyttår.

Utkastet som var ute på høring og alle de 48 kommunene i nye Trøndelag har sagt sin mening. I prismodellen står det blant annet følgende:

«Anbefalt prismodell innebærer ikke en omfattende revidering av prisingen for hurtigbåt. (...) Mulighet for overgang mellom buss og båt opprettholdes.»

Nå har pipen fått motsatt lyd.

- Dette var ikke med i høringen. Fylkesrådmannen har stilt spørsmål til AtB om reglene for overgang mellom buss og hurtigbåt. Det er særdeles uryddig saksbehandling at det plutselig kommer inn nå. Det er et omgripende endringsforslag, sier Aarbergsbotten.

- Det er særdeles betenkelig at man ikke får tatt stilling til endringen i en høringsrunde.

Penger

Fylket har satt som prinsipp at totalkostnaden ved å slå sammen kollektivtransporten i de to trøndelagsfylkene til det nye felles fylket ikke skal koste mer.

- AtB vil for å unngå dette inntektstapet gå bort fra ordningen med omstigningsfradrag mellom båt og buss. Konsekvensen av denne endringen vil være at de reisende som reiser korte avstander i forbindelse med overgang vil få det noe dyrere enn i dag, mens de som reiser langt vil få det billigere, heter det i sakspapirene fra fylkesadministrasjonen.

- Det argumenteres med at det er noen som må ta kostnaden med et enklere sonesystem for kollektivtrafikken. Det er helt feil å legge de økte utgiftene på de som allerede betaler mest og har få alternativ, sier Aarbergsbotten.

- Om periodekort i Trondheim hadde fått en prisøkning på 760 kroner ville blitt et enormt drama. Der blir det ramaskrik for en prisøkning på 50 kroner. Her er det snakk om mange ganger det for folk som allerede betaler flere tusen kroner i året.

Aabergsbotten vil ikke spekulere i om prisøkningen har som formål å redusere hurtigbåttrafikken. Torsdag ettermiddag venter mange på å stige ombord i Brekstad. Foto: Jakob Ellingsen

Liten effekt

AtBs tallgrunnlag antyder at det er flere som har korte bussreiser ved overgang fra og til båt, enn de som har lange reiser.

- Men tallmaterialet tyder på at den samlede inntektseffekten ikke vil bli stor sammenlignet med dagens inntekter, heter det i saksgrunnlaget.

Det innebærer nødvendigvis at det ikke er mange som benytter seg av ordningen.

- Vi mener at kostanden med å videreføre denne ordningen er et viktig bidrag til å utvikle regionen. Dette gjelder ikke bare reisende fra Brekstad, men alle pendlere og reisende med bår her i fylket, sier Aarbergsbotten.

Kapasitet

Aarbergsbotten vil ikke spekulere i om prisøkningen har som formål å redusere hurtigbåttrafikken.

- Hurtigbåt er et dyrt tilbud med utfordringer på kapasitet, medgir hun.

- Jeg håper ikke noen ønsker at færre reiser kollektivt med båt. Det ville i så fall stride mot målsetningen om å få opp kollektivandelen. Alternativ til hurtigbåt er ofte lange bilturer, sier hun.

Fylkespolitikeren understreker også at et godt og et økonomisk overkommelig hurtigbåttilbud er sentralt for tilgangen til kompetansearbeidsplasser i regionen.

- Man har lagt til rette for pendling blant annet til Ørland og flystasjonen. Dette er også kjempeviktig for kompetansemiljø Lensvik, Vanvik og Sandstad. Med kollektivkostnader på nesten 4 200 kroner per måned skal det veldig stor merinntekt til for at man finansierer så store reiseutgifter, sier hun.

Økonomi

Ifølge tallene fylkespolitikerne får presentert, vil innføring av ny takst og sonemodell som foreslått gi økte inntekter anslått til 10-20 millioner innenfor sonen som heter Stor-Trondheim (Miljøpakkeområdet).

Samtidig beregner analysen til 11,5 millioner kroner mindre i inntekter fra kollektivtrafikken i regionene som følge av ny modell. Beregningene viser at over sju av de 11,5 millionene kommer fra trafikk som krysser fra byregionen og ut til regionene.

Det er Fylkestinget i Trøndelag fylke som skal ta en endelig avgjørelse i saken. Det ventes at saken skal behandles i midten av desember.

- Jeg håper og tror man kan gjøre et smartere vedtak der enn innstillingen fra komitéen, sier Torhild Aarbergsbotten.