Sissel Godal er svært kritisk til behandlingen hun fikk hos pasientreiser. Nå ønsker hun å sette søkelys på det.

- Det er uverdig

- Ikke for min egen del, jeg har omsider fått det meste av det jeg har krav på, men for andre som utsettes for sånne ting. Det er uverdig, sier hun.

Etter en kamp over flere måneder, med flere telefoner og til slutt en skriftlig redegjørelse har hun omsider fått refundert det meste av det hun mener hun har krav på i forbindelse med akutt legebesøk.

- Jeg er 81 år og en «fighter». Jeg gir meg ikke. Dette rammer de svakeste, alle dem som ikke orker å slåss for sine rettigheter, eller ikke har krefter til det. Jeg tenkte at jeg må gjøre noe, sier Sissel Godal.

- Det skal ikke være sånn!

Hun bestemte seg for å ringe pasientombudet. Telefonnummeret fant hun ved å google på nettet.

- Jeg ringte, men det var ikke engang summetone i telefonen. Jeg prøvde to dager på rad for å være sikker. Ingen kontakt, sier hun. Da bestemte hun seg for å gå til avisa med saken som hun synes bør bli belyst. Det skal ikke være sånn mener hun.

Hytte uten vegforbindelse

Det var i sommer at hun ble akutt syk da hun var på hytta. Den ligger slik til at det må bestilles skyssbåt for å komme  til og fra.

Etter at reiseregning ble levert fikk hun først den nette sum av 43 kroner og 70 øre refundert.

Bare skyssbåten koster 800 kroner tur/retur.

I tillegg ble det 164 kilometer med bil tur/retur for å komme til legevakta. Hun kunne ikke kjøre selv, men har fremdeles ikke fått dekket ledsager.

Redegjørelsen

Etter flere telefonsamtaler med ulike saksbehandlere hos pasientreiser ble hun til slutt bedt om å lage en skriftlig redegjørelse. Her kan du lese brevet hun sendte:

«Til Pasientreiser Helse-Midt!

Redegjørelse vedrørende dekning av utgifter ved reise til behandling Saksnr xxx.

Det foreligger to tilbakemeldinger om godtgjørelse, disse er oppfulgt av samtaler med pasientreiser, siste samtale 27/9. Jeg prøvde å klargjøre min frustrasjon og møte forståelse, og fikk i etterkant oppfordring til å sende skriftlig redegjørelse!

Jeg er bosatt i Rissa kommune i Sør-Trøndelag, men har også hytte i Nord-Trøndelag, nærmere bestemt Røyrvik kommune. Min hytte heter «Sisselrot» og ligger i indre del av Namsvatn som grenser mot Børgefjell nasjonalpark der jeg ferierte. Gårdsnummer xx, bruksnummer xx.

Hit er vi avhengig av skyssbåt for å komme frem og tilbake til bilparkering. Så over til aktuell sak:

Natt til 31/7 var svært smertefull og uten søvn. Høyre fot var hoven ved nærmere ettersyn. Jeg hadde ingen kjent skade, så dette var tydeligvis en indre infeksjon. Vi tok kontakt med 113 som anbefalte legevakt. Det innebar en lang reise. Båt tur/retur over Namsvatn og reise med bil til Lierne omsorgssenter i Sandvika, som hadde dagens legevakt i området.

Smerter var ikke forenlig med sjåføraktivitet, så det tok min datter ansvar for.

Det ble som kjent 164 kilometer tur/retur. Som resultat av denne turen ble en alvorlig streptokokk/stafylokokk infeksjon stoppet i strategisk øyeblikk, noe som hindret sykehusinnleggelse.

Håper dette virker klargjørende og at jeg fortjener mer enn 43,70 kroner.

Hilsen Sissel Godal

Konklusjon:

1. Betalt utlegg til båt tur/retur, dere har fått regningskopi, kr 800,-

2. Km-godgjørelse for 164 km egen bil.

3. Gjerne ledsagergodtgjørelse.»

Nå har Sissel Godal omsider fått refundert 1177 kroner, men ingenting for ledsager som hun var avhengig av for å komme seg 164 kilometer til og fra legevakt.

Pasientombudet

Fosna-Folket forsøker å få kontakt med pasientombudet som holder til i Kjøpmannsgata i Trondheim. Vi får svar på første forsøk, men Trine Wigtil hos Pasient- og brukerombudet i Sør-Trøndelag opplyser at hun er klar over at tilgjengeligheten hos pasientombudet er dårlig.

- Vi er et lite kontor med telefontid på hverdager fra 9 til 13 og bare én person på jobb. Vi håper at det blir høyere bemanning og bedre tilgjengelighet når vi blir slått sammen med Nord-Trøndelag fra 1. januar, opplyser hun.

Pasientreiser

Utlegg som ønskes refundert behandles av pasientreiser Møre og Romsdal.

Her svarer Cecilie (får ikke opplyse om etternavn) at regelverket må følges. Hun bekrefter at dersom noen er uenige i vedtak om refundering kan det ta flere uker før klagen blir behandlet.

- På det jevne er saksbehandlingen hos oss 15 dager.

- Sissel fikk ikke dekket ledsager da hun måtte på legevakt og ikke kunne kjøre selv. Burde hun heller bestilt drosje?

- Nei, den måtte eventuelt vært bestilt av lege på forhånd. Om hun selv hadde bestilt ville hun bare fått dekket kilometergodtgjørelse.

- Hva med godtgjørelse for ledsager?

- Da må det dokumenteres at ledsager har tapt arbeidsfortjeneste, eller at lege dokumenterer at det trengs.

- Er det mange som forsøker å lure til seg godtgjørelse de ikke har krav på?

- Det er hele tiden folk som prøver å lure til seg godtgjørelse.

Cecilie poengterer at alt derfor må dokumenteres, og at mange får god hjelp.

- Mange synes det er vanskelig å fylle ut registreringsskjemaet for å få tilbake det de har krav på?

- Ja, mange er avhengig av hjelp. Men da må familie eller lege hjelpe til. Mange eldre oppfatter pasientreiser som vanskelige, og vi får mye kritikk på at det er vanskelig. Men så lenge lege eller sykehus dokumenterer så er det ikke vanskelig, mener Cecilie.

- Ta kontakt på forhånd

Avdelingssjef pasientreiser på St. Olavs hospital, Helge Foss Hansen, har ansvaret for Sør-Trøndelag.

- Generelt må jeg si at det er beklagelig at folk opplever dette som vanskelig, at regelverket er komplisert. Det er ikke hyggelig å høre, og vi prøver å strekke oss så langt som det går for å hjelpe, sier Foss Hansen.

Han påpeker at jo mer pasienten kan dokumentere av utgifter jo enklere er det for pasientreiser å refundere. Foss Hansen har imidlertid forståelse for at mange synes regelverket er komplisert.

- Jeg må bare beklage at dette kan oppleves som byråkratisk, men vår oppgave er å forvalte lovverket. Etter mitt syn ble det også enklere etter oppgraderingen i oktober i fjor. Blant annet ble kravet om å benytte billigste reisemåte innen offentlig transport fjernet. Nå kan pasientene velge å kjøre selv og få refundert kilometer dersom reisen er mindre enn 300 kilometer, opplyser han.

Det dekkes imidlertid ikke parkering, bompenger eller ferjebilletter. Sistnevnte dekkes med kilometergodtgjørelse.

- Men dersom helsepersonell dokumenterer at pasienten trenger å bruke egen bil dekkes ferjebilletten, forklarer han.

Foss Hansens råd til folk som er i tvil om sine rettigheter er å ta kontakt på forhånd.

- Ring 05515. Da kommer de til pasientreisekontoret i sitt område, og kan få veiledning. Jeg vil oppfordre alle som er i tvil til å ta kontakt, avslutter Helge Foss Hansen.