- Utfyllingen er i strid med en rekke lovbestemmelser; prinsippene i Naturmangfoldloven, Vannforskriften, statlige planretningslinjer for differensiert forvaltning av strandsonen langs sjøen og reglene i Ramsarkonvensjonen, skriver Fosen naturvernforening i sine merknader til Fylkesmannen på at Ørland kommune har fått tillatelse til den første delen av utfylling i Brekstadbukta.

Forbundet klager nå på at kommunen har fått tillatelse til å gjennomføre tiltaket ettersom de mener motforestillingene deres ikke er vurdert før tillatelsen er gitt.

På den andre siden har Ørland kommune skrevet et detaljert brev der de ber om endringer i vilkår til utfyllingstillatelsen for å gjøre utfyllingen lettere å gjennomføre.

Intern feil

10. oktober fikk Ørland kommune tillatelse til å gjennomføre den første av to runder med utfylling i Brekstadbukta. De fikk tillatelse til å fylle ut 30.000 kvadratmeter (30 dekar).

Først skal en voll rundt den ytre del av fyllingen etableres. Deretter skal utfyllingen skje fra nordøst mot sørvest, og skal i størst mulig grad utføres ved fjære. Hele utfyllingen må skje fra land.

Fosen naturvernforening klaget på tillatelsen tre dager senere, den 13. oktober, og ba om at tillatelsen skulle utsettes før deres innvendinger er skikkelig vurdert.

Fylkesmannen skriver i et brev til Ørland kommune der de ber om kommunens kommentarer til klagen fra Fosen naturvernforening.

- På grunn av en intern feil hos oss har vi ikke fått kjennskap til klagen før 09.11.2017. Vi beklager dette, skriver Fylkesmannen i brevet.

Begrense skade

mars ble det klart at Ørland kommune får fylle ut i Brekstadbukta for å utvikle nytt industriareal. Etter at Ørland kommune har søkt om å få gjennomføre tiltaket, har Fylkesmannen hatt i oppgave å utforme tillatelsen.

I sin klage skriver Fosen naturvernforening at det er Fylkesmannens oppgave å pålegge vilkår for gjennomføringen av utfyllingen som gjør at skader på miljøet er så begrenset som mulig.

- Miljøforringelsen er et av hovedpoengene i dette tilfellet, og fylkesmannen er ansvarlig regional miljøinstans. Formålet med Forurensningsloven er å verne det ytre miljø mot skadelige virkninger. I dette tilfellet er det lite som tyder på at fylkesmannen har tatt hensyn til fuglemiljøet i Brekstadbukta og de andre fuglehabitatene i området, skriver forbundet.

Naturmangfoldloven

Fosen naturvernforening mener videre at Fylkesmannens vurdering etter Naturmangfoldloven er tatt på sviktende eller feilaktig grunnlag.

- Kunnskapsgrunnlaget er ikke godt nok iom. at fuglenes behov og bruk av arealet fremdeles er svært usikkert når en ennå ikke kjenner virkningen av kampflyene. Fylkesmannen konsentrerer seg bare om vannkvalitet og turbiditet. Etter § 8 i Naturmangfoldloven bør derfor utslippssøknaden avslås, skriver forbundet i sin klage.

Foreningen skriver videre at de ikke greier å se at det er foretatt realitetsvurdering av deres hovedmomenter rundt en utfylling og ber Fylkesmannen om å gjøre det så raskt som mulig, og å vurdere om utsettelse for tillatelsen så raskt som mulig.

- Vurderingen og vektleggingen av prinsippene skal fremgå av beslutningen slik at det kan kontrolleres i ettertid om prinsippene er vurdert, skriver forbundet.

Spør om endringer

Ørland kommune ber også om endringer i utslippstillatelsen. De skriver til Fylkesmannen at det er usikkert om det går an å skaffe så store masser av den typen som kreves for å etterfølge kravet om å etablere en ytre voll rundt hele utfyllingsområdet.

- Ørland kommune ønsker derfor mulighet for etappevis etablering av steinsjeteen med bakenforliggende innfylling, med mulighet for å kunne gjennomføre tiltaket i inntil 3 etapper, skriver kommunen.

- Ved eventuell etappevis utfylling av området skal det etableres tverrgående fyllinger av grove masser, slik at partikler holdes tilbake. Kommunen mener at vi med denne metoden oppnår samme effekt som ved etablering av hele sjeteen i en etappe, og at det således tilfredsstiller vilkårene, forklarer de videre.

Avfallsdeklarering

Et annet krav som stilles i utfyllingstillatelsen er at kommunen må etablere en elektronisk profil på siden avfallsdeklarering.no for å redegjøre for utslipp av ulike typer avfall som er farlig, radioaktivt, smittefarlig o.l.

Det er stilt krav til at bare rene masser brukes til utfyllingen i Brekstadbukta og kommunen ber derfor om at de ikke må registrere tiltaket i deklareringsdatabasen siden det ikke synes relevant.

Varighet?

Ørland kommune stiller også spørsmål om varigheten for tillatelsen. Tillatelsen til å gjennomføre prosjektet gjelder frem til utgangen av mai 2018 for å unngå fuglenes mest sårbare tid. Samtidig må Fylkesmannen få beskjed dersom hele eller vesentlige deler av tillatelsen «ikke er tatt i bruk innen 4 år etter at tillatelsen er trådt i kraft»

- Slik vi tolker dette gjelder tillatelsen i fire år, men at kommunen skal iverksette tiltaket innen utgangen av mai 2018. Vi vil gjerne få bekreftet av Fylkesmannen at dette stemmer, skriver Ørland kommune i sitt brev til Fylkesmannen.

Frist

Fylkesmannen skriver i sine brev at de eventuelt vil sende Fosen naturvernforenings klage videre til Miljødirektoratet for behandling etter de har gjort sine vurderinger. De har satt en frist til 24. november for kommunen å sende inn sine merknader til klagen.

Det ventes også at Fylkesmannen vil vurdere Ørland kommunes innspill til endringer i tillatelsen den kommende tiden.